HISTORIE Den 2. april 1941 fløy testpiloten Fritz Schäfer verdens første jetdrevne jagerfly, He 280, i Tyskland. Flyet var konstruert av Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G.
Bedriften Heinkel Flugzeugwerke ble grunnlagt i 1922 av Ernst Heinkel og er kjent for å ha produsert en rekke fly før og under andre verdenskrig, blant annet det middelstunge bombeflyet Heinkel 111, nattjagerflyet He 219 og jetflyet He 162.
LES OGSÅ: Historien om Leon Degrelles flukt over Europa
En av hovedpersonene bak utviklingen av jetflyet var ingeniøren Robert Lusser som arbeidet med de første jetflyene i verden, blant annet He 280. Robert Lusser utviklet også senere, da han arbeidet for flyprodusenten Fieseler, den flyvende bomben V1 sammen med Fritz Gosslau fra foretaket Argus, som hadde utviklet pulsjetmotoren. Under krigen ble Robert Lusser og Wernher von Braun rivaler da de konkurrerte om hvilke prosjekter som skulle få mest ressurser.
Heinkel hadde laget verdens første jetfly, He 178, som ble flydd for første gang av testpiloten Erich Warsitz, like før utbruddet av andre verdenskrig i 1939. Hans von Ohain, konstruktøren av jetmotoren til flyet, gikk da ned i historien som mannen som utviklet verdens første brukte jetmotor, modell HeS-1. Von Ohain utviklet også jetmotoren HeS-8 til He 280.
He 280 var ikke bare det først jetjagerflyet, men også det første flyet som hadde trykkabin og katapultsete. En bakdel var dets begrensede rekkevidde. Flyet hadde en toppfart på 820 km/t og var tenkt bevæpnet med 3 stykk 20 millimeter automatkanoner.
Utviklingen av He 280 skjedde i konkurranse med rivalen Messerschmitts jagerfly Me 262, og til slutt valgte det tyske flyvåpenet Me 262 fremfor Heinkels jetfly. Me 262 hadde blant annet fordelene av lengre rekkevidde og tyngre bevæpning (4 stykk 30 mm automatkanoner i grunnkonstruksjonen). Det ble ikke produsert flere He 280 enn ni testversjoner.
Etter krigen har det blitt spekulert i om He 280 kunne ha blitt produsert og tatt i aktiv tjeneste før Me 262, og om dette hadde kunnet hjelpe Luftwaffe beholde luftherredømmet under krigen. Men dette forblir kun spekulasjoner. Konkurrenten Me 262 kom i aktiv tjeneste først i 1944 og var da ikke bare verdens første operative jetfly, men utvilsomt også verdens mest moderne fly. Men krigens vinder hadde siden ett år tilbake snudd, og de alliertes overtak i luften var for stort.
Heinkel utviklet mot slutten av krigen flere jetfly, hvorav det mest kjente var det futuristiske He 162 Volksjäger, et jetfly som skal ha blitt utviklet iløpet av utrolige 37 dager i slutten av krigen. Det var klart på tegnebordet den 30. oktober 1944, ble produsert i underjordiske fabrikker og satt i operativ tjeneste i april 1945, like før krigen tok slutt. Da hadde 300 blitt produsert, og 800 holdt på å bygges.