DATASPILL Det identitetspolitiske dataspillet Dustborn handler om å bruke ord for å bekjempe onde konservative menn som undertrykker minoriteter. Det er delvis finansiert av EU og den norske regjeringen.
Dustborn utspiller seg i 2030 i et dystopisk USA der president Samuel Ward, en konservativ despot, har gjort landet om til en politistat. Spillets hovedperson er en negresse som heter Pax, som sammen med vennene sine reiser gjennom landet for å levere en pakke. Destinasjonen er California, som nå er blitt et eget land kalt The Pacific.
I identitetspolitikkens sanne ånd er de som tilhører en minoritetsgruppe de gode, mens skurkene Pax må bekjempe er hvite, ofte mannlige, politibetjenter. Hennes viktigste våpen er ord, for de kan både skade og bygge opp. Pax kan også «trigges», noe som er bra fordi det gir ordene ekstra kraft når hun får et utbrudd og belærer folk.
Impossible to parody pic.twitter.com/IBQtfomNdM
— LA/ENDER (@LavenderGhast) August 22, 2024
Ragnar Tørnquist, den norske eieren av Red Thread Games som skapte Dustborn, har i intervjuer sagt at teamet var sterkt påvirket av den politiske atmosfæren som rådet fra sommeren 2016 og utover. Ut fra det kan man mistenke at den onde presidenten er et uttrykk for Donald Trump, og at samfunnet er det de fryktet at hans politikk ville skape.
Dustborn ble utgitt 20. august i år, og på det meste var det 83 aktive spillere på Steam på samme tid. Siden da har det blitt færre og færre, og ifølge Video Games Insight er det solgt i underkant av 7 500 eksemplarer. I tillegg har spillet blitt slaktet og hånet av anmeldere på nettet, noe som fikk Red Thread Games til å gå ut med en uttalelse om bølgen av «hat og trusler» det hadde blitt utsatt for.
Dette hadde vært nok et i rekken av mislykkede venstrevridde populærkulturprosjekter, hadde det ikke vært for at det var delfinansiert av skattebetalerne: EU-prosjektet Creative Europe bidro med 1 700 000 kroner, Norsk filminstitutt ga 15 126 000 kroner og Viken Filmsenter ga 290 000 kroner for å sørge for at venstrevridd politisk propaganda når ut til dataspillspillere.