JAPAN Olympiske leker og diverse LHBTQ-arrangementer vil ikke lenger motta penger fra den japanske bilprodusenten Toyota. Denne beslutningen tas etter blant annet boikottkampanjer på sosiale medier og press fra misfornøyde kunder.
Den japanske bilprodusenten Toyota har valgt å avslutte sin sponsing av ulike Pride-tilknyttede arrangementer. Denne beskjeden, som ble annonsert via en intern melding i selskapet, kommer omtrent samtidig som den amerikanske konservative aktivisten Robby Starbuck har annonsert en boikottkampanje mot bilprodusenten på grunn av dens støtte til LHBTQP-spørsmål og ulike globalistiske prosjekter.
Til å begynne med forsvarte Toyota seg med at det var spesielle personalgrupper som handlet uten tillatelse fra selskapets ledelse. De ga etter hvert etter for presset fra misfornøyde kunder, og nå har de kunngjort at de vil endre sin DEI-policy, samt at de skal fokusere på å produsere biler.
Også de olympiske leker har mistet pengene sine fra Toyota, da selskapet forrige uke kunngjorde at de trekker sponsormidlene til idrettsarrangementet. Styreformann Akio Toyoda mener etter sommer-OL i Paris at arrangementet har mistet fokuset på idretten og idrettsutøverne for i stedet å bli «stadig mer politisk».
Toyota har vært den største enkeltsponsor for Den internasjonale olympiske komité. Kontrakten som begge parter undertegnet i 2015, har blitt rapportert å være verdt 835 millioner dollar over en tiårsperiode.