ISLAND I helgen gjennomførte en sympatisør en reklamekampanje på Facebook med adressen til Den nordiske motstandsbevegelsens islandske gren.
Flere forskjellige reklamebannere med vakre malte motiver og sunne politiske budskap dukket opp på skjermen hos islandske Facebook-besøkere. Annonsene lenket til Facebook-siden Síðasta vígið (oversatt til norsk: Den siste festningen), men på bildene finnes også adressen Nordurvigi.is påskrevet – altså adressen til den islandske grenen av Den nordiske motstandsbevegelsen.
Síðasta vígið har ingen kobling til organisasjonen og Motstandsbevegelsen kjente heller ikke til eller godkjente reklamen før kampanjen startet. En e-post fra en anonym person som sier seg representere Síðasta vígið kom dog inn til organisasjonen på søndag. Avsenderen skriver at han støtter Den nordiske motstandsbevegelsen og ville gjøre noe for å hjelpe til.
Videre hadde annonsene ifølge e-posten frem til søndag ettermiddag, ifølge Facebooks statistikkverktøy, blitt sett av nesten 10 000 islendinger i løpet av helgen. Da Island har færre enn 350 000 innbyggere utgjør dette en ganske stor del av befolkningen. To større riksdekkende aviser har dessuten valgt å skrive om annonsene og da valgt å publisere dem i sin helhet på sine nettsider, hvilket har synliggjort reklamen for veldig mange flere.
Foruten å vise opp annonsene agerte avisene på sedvanlig måte og i artiklene gnåles det om hvor fryktelig det er at slikt får skje og at det burde kriminaliseres. Flere ytringsfrihetshatere har også hørt av seg og klaget til Facebook. I dag ble kontoen slettet.
For øvrig har annonsene gitt god respons gjennom enorm publisitet, medlemsøknader og massevis med nye besøkere til Nordurvigi.
Vi følger Nordurvigis eksempel og avslutter denne artikkelen med å si takk til Síðasta vígið (selv om vi foretrekker å på forhånd få godkjenne saker som spres med våre adresser) ved å publisere de forskjellige annonsene.