WOKE Den USA-baserte The Satanic Temple vil i helgen avholde sitt ti-års jubileum i Boston, i det som i følge organisasjonen selv skal være deres største samling noensinne, med utsolgte foredrag og workshops.
Fokuset for samlingen dette året er sentrert rundt to temaer: beskyttelse av transpersoners rettigheter og etableringen av et skille mellom kirke og stat.
Organisasjonen The Satanic Temple er lik den kanskje mer beryktede The Church of Satan, grunnlagt av jødiske Anton LeVey, ved at de ikke tror på eller tilber noen form for guddommelig entitet (selv om de paradoksalt nok selger bønnelys; for øvrig i farger forbundet med Pride- og transbevegelsen, påført pentagrammer). De har tatt til seg og bruker det sataniske uttrykket og symboler forbundet med dette fordi det angivelig sammenfaller med deres «verdier», som toleranse og inkludering.
«Satan har gjennom mange tidsperioder blitt brukt som et symbol for de som uten grunn er marginalisert og anklaget på en urettferdig måte. Satan er for oss en bokstavelig metafor som omfavner disse verdiene av vår status som outsidere, rebeller, og som står opp mot tyranni overalt hvor vi ser det», sier talsmann for The Satanic Temple, Lucien Greaves. Videoer fra samlingen viser da også for eksempel salgsboder som tilbyr ulike gjenstander med påført flagg som representerer Pride- og transbevegelsen sammen med pentagrammer, som en t-skjorte med rett og slett et pentagram i regnbuefarger.
Dette er nok da en forlengelse av Woke-bevegelsen, som i seg selv kan tilskrives religiøse og sekt-lignende trekk, men The Satanic Temple er nok det nærmeste den kommer en formell og uttalt religiøs struktur og form. Samlingen ble innledet med at en bibel ble forsøkt revet i filler og noen verbale angrep på «autoriteter, teokrater og patriarkatet». Noen angrep på religiøse objekter fra andre religioner så av en eller annen grunn ikke ut til å være av interesse for arrangøren.
I Rjukan har for øvrig kirken på valg til menighetsrådet en representant for denne strømningen i Lina Marie Hansen. Med opp-ned kors, regulært kors og «666» tatovert, og med uttalelser som at hun verken tror på «Gud, Jesus eller Djevelen» ville hun funnet seg godt til rette i både Den norske kirke så vel som The Satanic Temple, og sant å si blir de to stadig vanskeligere å distingvere, å skille.
«Jeg synes det er mye mobbing og utestengelse av andre. Jeg håper at folk tør å være seg selv. At man er snill, er det viktigste», uttaler Hansen.
Lest we forget at least an over-the-shoulder acknowledgment to the very first radical: from all our legends, mythology, and history (and who is to know where mythology leaves off and history begins – or which is which), the first radical known to man who rebelled against the establishment and did it so effectively that he at least won his own kingdom – Lucifer.
Jødiske Saul Alinsky i sin «Rules For Radicals» fra 1979, en manual, et manifest, som blir brukt ekstensivt av grupper på det vi normalt kjenner og omtaler som venstresiden.