FORBRUKER Norske teleoperatører har gått sammen om å sperre for misbruk av norske fastnettnumre i utlandet.
Stadige falske anrop fra utenlandske svindlere har i lang tid vært et irriterende problem for mange nordmenn. Teleoperatører i Norge vil nå sperre for bruk av norske fastnettnumre i forbindelse med telefonsvindel. Der hvor innkommende samtaler mottas fra utlandet med et norsk nummer begynnende med 2, 3, 5, 6 eller 7, vil nummeret ikke vises. Mange kriminelle aktører misbruker numrene til for eksempel politi, banker eller kommuner for å drive organisert telefonsvindel, og vil dermed ikke lenger kunne fortsette sin virksomhet.
Tiltaket er et resultat av et samarbeid gjennom foreningen ITAKT (Internett- og telebransjens antikriminalitetstiltak), som består av Telia, GlobalConnect, Telenor, Ice og Altibox.
Enkelte operatører har også innført ytterligere tiltak. For eksempel har Telenor innført en sperre på bruk av numre fra utlandet som tilhører mobiltelefoner som befinner seg i Norge. Mange innkommende utenlandske anrop innenfor en kort tidsperiode fra samme nummer vil også utløse en sperre. Telia har også innført et automatisk system for å oppdage og sperre svindeltrafikk. På en måned stanser systemet om lag 1,6 millioner tilfeller av wangirisvindel, som går ut på å få personer til å ringe tilbake til dyre betalingsnumre.
Noen bedrifter med eksterne kundesentre i utlandet som opererer på samme måte, hvilket ikke er i tråd med norsk lov, vil også påvirkes av sperren, og vil måtte legge om sitt system slik at trafikken rutes via et tilgangspunkt i Norge.