ANTIHVITHET Ansatte bindes til antihvitt «omskoleringsprogram» med «lojalitetsforsikring» og «løftegivning». Sjefers arbeidsinnsats vurderes etter graden av fremgang i programmets trossetninger.
AT&T (American Telephone and Telegraph Company) er en amerikansk multinasjonal telekommunikasjonsbedrift, den tredje største på det amerikanske markedet.
Ved denne bedriften pålegges hvite ansatte å lese tekster hvor de får vite at de er rasister, oppfordres til å bekjenne sine «hvite privilegier» og erkjenne eksistensen av «systematisk rasisme».
Noen stilles også overfor valget å engasjere seg i problemstillinger som tas opp i dette arbeidet – eller få redusert vurdering for sin arbeidsinnsats.
AT&T innførte i kjølvannet av George Floyds død et internt utdannelsesprogram kalt «Listen. Understand. Act.».
Bedriftens direktør John Stankey skrev i april en e-post til bedriftens 230 000 ansatte. Dette kom journalisten Christopher Rufo over, og han har publisert den på sin nettside.
Stankey, som tok over som direktør i juli 2020, pålegger i e-posten sine arbeidere å bruke materialet som AT&Ts «antirasisme-portal» tilbyr.
«Som individer kan vi gjøre forskjell ved å bidra til å gjennomdrive rasemessig likestilling og rettferdighet for alle», skriver han og fortsetter:
Hvis du leter etter verktøy for å videreutdanne og informere deg selv om rasemessig likestilling, så finnes materialet tilgjengelig på Listen. Understand. Act … Vi oppfordrer deg også til å delta i vårt nylig presenterte program Equality First learning experience – et nytt initiativ for å øke bevisstheten og handlingen rundt vår verdi å stå opp for likestilling.
«Lojalitetsforsikring» og «løftegivning» – men «ingen tvang»
De fleste ansatte tvinges ikke offisielt til å engasjere seg i «Listen. Understand. Act.», men sjefer ved bedriften vurderes nå for tiden ifølge Rufos kilde etter sin fremgang i det som programmet lærer ut.
Og for sjefer er deltakelse i aktiviteter som diskusjonsgrupper, bokklubber, mentorprogrammer og grupper for «rasemessig omskolering» de facto obligatorisk.
Kilden oppgir dessuten for Rufo at ansatte generelt oppfordres til å undertegne en lojalitetsforsikring om å «fortsette å jobbe for forandring».
De oppfordres videre til å binde seg til «intensjoner» om «å lese mer om strukturell rasisme» og «å utfordre andres hatefulle språk».
Kilden, beskrevet som «en eldre ansatt», tillegger:
Hvis du ikke gjør som foreslått er du en rasist.
En av tekstene som anbefales for lesning er en artikkel i Chicago Tribune fra 31. mai 2020 av spaltisten Dahleen Glanton, med tittelen «Hvite Amerika, hvis dere vil vite hvem som er ansvarlige for rasisme, se dere i speilet».
Portalen anbefaler også bøker som «Hvit skjørhet: Hvorfor er det så vanskelig for hvite å snakke om rasisme?» av Robert DiAngelo, samt «Hvit oppvåkning: En oppriktig granskning av hva det innebærer å være hvit» av Daniel Hill.
21-dagers hjernevask til selvhat
Rufo forteller videre at bedriften «oppfordrer» de ansatte til å delta i «en 21 dagers vane-utfordring om rasemessig rettferdighet».
Planen som denne aktiviteten er basert på, forklarer Rufo, er basert på konseptene «hvithet», «hvite privilegier» samt «hvit overhøyhet» og deltakerne må påta seg «å gjennomføre en aktivitet [per dag i 21 dager] for å fremme [sin] forståelse av makt, privilegier, overhøyhet, undertrykkelse og rettferdighet».
«Utfordringen» innledes med en rekke leksjoner om «hvithet» hvor det blant annet påstås at «hvit overhøyhet [er] innebygd i landets konstitusjon», at «hvithet er et av de største og mest langstrakte svindlene noensinne begått» samt at «hvithetens våpenarsenal» konstant påfører «minoriteter store skader».
Deltakerne oppfordres:
Legg merke til deres fordommer og vurderingen nå de åpenbarer seg. Disse er gull verdt i utforskingen av deres underbevissthet!
Blant oppfordringene finnes også:
Forbered dere på å avbryte spøker om rase. KLIKK HER for forlag om hvordan.