KALD KRIG På torsdagens EU-møte vil landene dele informasjon om en russisk flåte av sanksjonerte skip for å utvikle en felles strategi for økonomisk krigføring.
EU og Storbritannia vil angivelig denne uken oppfordre europeiske land til å iverksette tiltak mot den såkalte skyggeflåten av oljetankere som de beskylder Russland for å bruke «for å omgå internasjonale sanksjoner».
Ifølge et foreløpig utkast til uttalelse vil landene dele informasjon om den russiske flåten for å koordinere tiltak mot fartøyene og deres operatører. Målet er å gjøre det vanskeligere for det krigførende Russland å tjene penger på sin oljeeksport. Landene oppfordrer også flagg- og havnestater til å kontrollere om sikkerhetsreglene følges til punkt og prikke.
Et uspesifisert antall regjeringer skal etter sigende diskutere saken på torsdagens EU-toppmøte i Storbritannia, der Keir Starmer er vertskap. Møtet vil»dele informasjon om den russiske flåten av sanksjonerte enheter med sikte på å koordinere deres respektive svar på trusselen fra disse fartøyene og anleggene» og «legge planer for det nødvendige samarbeidet med den private sektoren og andre maritime interessenter», heter det.
Landene forsøker å gjøre det vanskeligere for Russland å kapitalisere på landets oljeressurser. Sanksjonene fra G7-gruppen har blitt beskyldt for å forsøke å gjøre Russland til en paria i konvensjonelle oljetransportmarkeder ved å stenge tilgangen til vanlige tankskip og tjenesteleverandører med mindre oljen som transporteres, ligger under et G7-definert pristak. Dette har tvunget Moskva til å benytte seg av eldre operatører, som opererer utenfor bransjens normer.
«Russland er en trussel mot våre nasjoner»
I dokumentet heter det at «Russland utgjør en trussel mot våre nasjoner og andre som er avhengige av verdenshavene», og det hevdes at «mange av skipene i denne skyggeflåten er uforsikret og dårlig vedlikeholdt».
Disse formuleringene kan endres frem til morgendagens EU-møte i Storbritannia
Frem til forrige måned hadde hovedtyngden av sanksjonene handlet om brudd på pristaket. Dette ga bare Russland et større insentiv til å unngå å bruke vestlige tjenester i det hele tatt. Det bidro til en boom i bruken av eldre tankskip – ofte med udefinert forsikringsstatus og ugjennomsiktig eierskap. Noen av tankskipene skal ha forfalsket posisjonen sin i digitale sporingssystemer for å forsøke å skjule aktivitetene sine.
En resolusjon
I desember vedtok Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen en resolusjon, A.1192(33), der alle medlemsland og relevante interessenter ble oppfordret til å «fremme tiltak for å forhindre ulovlig virksomhet i den mørke flåten,også kjent som skyggeflåten, i den maritime sektoren».
EU henviste til resolusjonen da de sanksjonerte flere russiske tankskip i forrige måned, etter at Storbritannia tidligere hadde begynt å iverksette tiltak mot skip fra skyggeflåten.
Ifølge Bloomberg er det klare tegn på at denne typen sanksjoner har vært effektive når det gjelder å stanse tankskip som frakter russisk olje. Av de rundt 50 skipene som siden slutten av fjoråret har blitt ilagt sanksjoner av USA, Storbritannia og Europa, skal et klart flertall ha hatt store problemer med å tanke sin last.