HISTORIE Den 16. januar 1936 ble den svenske stiftelsen Solstickan etablert. Stiftelsen samlet inn penger fra fyrstikksalg som så ble brukt «til formål for barn og gamle».

Mathias Hallgren var initiativtageren til skapelsen av Solstickan. Han mente at det fantes mangler i samfunnets hjelpetiltak, særlig til barn.
I 30-tallets Sverige var det sosiale sikkerhetsnettet vi i dag er vant til ikke enda implementert. Det var store mangler i samfunnets hjelpetiltak, og mesteparten av hjelpen til utsatte kom fra privat veldedighet. Mathias Hallgren tok i begynnelsen av 1936 initiativet til å skape stiftelsen Solstickan, som gjennom salg av fyrstikker skulle samle inn penger «til formål for barn og gamle».

Oppdraget med å skape motivet til Solstickan ble gitt til kunstneren Einar Nerman, som skapte Solstickan-gutten med sin sønn som modell. Verket har med tiden blitt verdens mest reproduserte kunstverk, med 10 milliarder kopier bare i Sverige.
I begynnelsen av februar 1936 kom de første Solstickan-eskene i salg. Prispåslaget på et halvt øre per eske trodde man ikke ville påvirke salget i negativ retning, noe det heller ikke gjorde. Allerede i oktober samme år hadde stiftelsen samlet inn 170 000 kroner som ble utdelt til veldedige formål.
I begynnelsen gikk mye av de innsamlede pengene til den såkalte kollo-virksomheten, der barn av mindre velstående foreldre i byene fikk mulighet til å tilbringe somrene ute på landsbygden.
Da den svenske velferden økte så begynte Solstickan å hovedsakelig konsentrere seg om å støtte barn med handikap. Både gjennom direkte hjelp, samt gjennom medisinsk forskning med hensikt å gi disse barna et bedre liv. Stor støtte har også blitt gitt til gamle og demente.
I løpet av årene har Solstickan solgt over 10 milliarder eksemplarer i Sverige. Over 100 millioner kroner har blitt samlet inn til veldedige formål. I dag går 8 øre per solgte fyrstikkeske til stiftelsen Solstickan.
Solstickan har dessverre som så mange andre liknende stiftelser og veldedighetsorganisasjoner blitt stadig mer politisk korrekt i sin veldedighet. Solstickan støtter i dag diverse flerkulturelle og andre tvilsomme virksomheter, men det skal tillegges at majoriteten av bidragene faktisk går til utsatte barn.