KULTURMARXISME Den finske produsenten Froneri har annonsert at det veletablerte iskremmerket Eskimo til våren får nytt navn. Dette skjer etter anklager om «rasisme».
Froneris navnebytte av en iskrem fra «Eskimo» til «Pingviini puikko» – Pingvinpinnen – skjer etter lang tid med anklager om «rasisme».
Kritikere har pekt på det «intolerante» i å benevne en person som tilhører en viss folkegruppe, som bor i Alaska, Canada og Grønland, for «eskimo» i stedet for det politisk korrekte «inuit».
Selv om Finland pleier å regnes som noe mindre hysterisk enn andre land når det kommer til politisk korrekthet, og til tross for at ordet «eskimo» knapt regnes som negativ ladd overhode av finner generelt, har kritikken mot bruken av ordet på en ispinne vokst de siste årene og har blitt utviklet til et driv.
«Nei, vi viker ikke»
Så sent som i juni erklærte bedriftens markedsføringssjef Minna Brunnberg at det – til tross for at New York Times da uttrykkelig hadde fordømt bruken av ordet «eskimo» på en is – ikke var noen planer for Froneri å døpe om sin ispinne. Hun tilla dog:
– Men likestilling er en viktig sak for oss og vi vil ikke at noen skal føle seg diskriminert på grunn av vårt varemerke.
«Jo, det gjør vi»
I dag begrunner markedsføringssjefen den aktuelle beslutningen om navnebyttet med prinsippet om at en folkegruppe har rett til å bestemme over hvordan andre folkegrupper skal benevne den:
Folkegrupper har rett til å bestemme hvilke termer som er passende å bruke for å beskrive dem. Vi vil respektere dette.
Den omtalte ispinnen har – under sitt «rasistiske navn» – eksistert på det finske markedet i over 50 år, men kun i fire år som Froneris varemerke.
Varemerket Eskimo tilhørte nemlig først Valio, men denne bedriftens iskremproduksjon ble solgt til Nestlé i 2004, som i 2016 solgte den videre til Froneri.