INNENRIKS Regjeringen vil stanse «radikalisering» gjennom et program for indoktrinering og overvåkning i landets videregående skoler.
Kunnskapsminister og Høyre-politiker Torbjørn Røe Isaksen mener skolen skal brukes til å oppdage og forebygge «radikalisme». Det lages nå et «undervisningsopplegg» som skal tas i bruk av alle videregående skoler i hele landet. «Radikalisme» beskriver Isaksen som følger:
Dette dreier seg jo ikke om de som blir SV-ere, rendyrkede liberalister eller religiøse fundamentalister. Dette handler om å bevisstgjøre ungdom så de ikke tror på konspirasjonsteorier og tar i bruk udemokratiske virkemidler for å nå sine mål: At de begynner å tro på rasekrig eller at jødene styrer verden.
Overvåker elevenes diskusjoner
Videregående skoler i Oslo har allerede begynt å bruke et tilsvarende «undervisningsopplegg», som de mottok rett før jul. En del av målet er at elevene skal kunne forklare begreper som «radikal», «radikalisering», «voldelig ekstremisme» og «hatkriminalitet».
Mens elevene diskuterer slike begreper, skal lærerne overvåke samtalene for å fange opp tegn på «radikalisering». Det forklarer Stian Berger Røsland, Høyre-politiker og byrådsleder i Oslo:
Poenget er å gi lærerne mulighet til å være tett på elevene og skape dialog om tema, lytte til deres refleksjoner og fange opp eventuelle tegn på radikalisering.
Vil påvirke enda yngre elever
I Moss kommune er ordføreren, Tage Pettersen, ivrig på å følge Oslos eksempel. Han vil også gjerne at opplegget brukes på yngre elever enn de som går i videregående:
Jo tidligere vi begynner forebyggingsarbeidet og påvirker holdninger positivt, desto viktigere vil det være for elevene når de blir eldre. Det er noe de vil ha med seg inn i de viktige tenårene.