Hjem Nyheter Om legalisering av barnevoldtekt i Irak

Om legalisering av barnevoldtekt i Irak

MIDTØSTEN Irak forbereder seg på enda flere pedofile lover med henvisning til islam. Det er nå flertall for å legalisere overgrep mot barn i større omfang. I tillegg til at «tradisjonelle ekteskap» med 9-åringer blir tillatt, fratas kvinner familierettslig beskyttelse og menn tillates å ha «midlertidige ekteskap».

Al-Askari-moskeen er en stor sjia-moské 120 kilometer fra Iraks hovedstad Bagdad. Foto: Anas moheb (CC BY-SA 4.0).

Et lovforslag initiert av sjiamuslimske partier i Irak vil med stor sannsynlighet bli vedtatt innen kort tid. Beskyttelse og rettigheter for kvinner og barn skal innskrenkes ytterligere, i tråd med islams lære.

Noen av endringene som innføres er at den lovlige alderen for «ekteskap» senkes til 9 år, og at kvinner kan fratas retten til arv, skilsmisse og foreldrerett. Menn får fortsatt skille seg og ha flere koner, men nå også inngå midlertidige ekteskap. I disse har de ingen ekteskapelige plikter overfor barnet eller kvinnen, verken under eller etter ekteskapets forutbestemte slutt.

Det er nå tydelig at det finnes et flertall for lovforslaget i Iraks parlament, som i stor grad består av en koalisjon av sjiamuslimske partier. De forbereder seg nå på å stemme gjennom lovendringen, som vil sette landets nåværende Lov 188 om familierettslige spørsmål ut av spill. Lovforslaget er en del av en større politisk agenda fra sjiamuslimske grupper, der hensikten er å konsolidere deres makt og gjenvinne legitimitet.

Dr. Renad Mansour, forsker ved Chatham House, sier til The Telegraph:

– Å vektlegge den religiøse siden er en måte for dem å forsøke å gjenvinne noe av den ideologiske legitimiteten som har avtatt de siste årene.

Ifølge Mansour har det aldri vært så nært at forslaget blir vedtatt som nå.

Pedofilt ekteskap normalt i Irak

Irak har allerede et høyt antall såkalte barneekteskap. Ifølge UNICEF er 28 % av kvinnene over 18 år allerede gift. Dette er muliggjort av et godt brukt smutthull i dagens lovverk, der grensen er 18 år for både gutter og jenter. Men religiøse ledere har lov til å gifte bort barn fra fylte 15 år med tillatelse fra faren. Disse svært vanlige avtalene trenger ikke å registreres, noe som gjør det mulig at barnas alder forblir ukjent. Det er kjent at ekteskap med 8-åringer forekommer. Til tross for dette ønsker de konservative sjiamuslimene å gjennomføre en offisiell senkning til 9 år.

Forbildet Iran

Dette gjør at Irak holder tritt med Iran, som også har en sjiamuslimsk majoritet. I Iran finnes det ingen nedre praktisk aldersgrense for seksuelle overgrep mot barn, da den offisielle ekteskapsgrensen på 13 år for jenter er sosialt akseptabel å omgå. Søskenbarnekteskap er normen i deler av Iran, og man får også gifte seg med sine adoptivbarn. Å gifte bort 9-åringer er vanlig.

Ayatollah Sayyid Ruhollah Khomeini. Foto: Ukjent.

Den islamske republikken Irans grunnlegger og første leder Ruhollah Khomeinis tekster er veiledende og obligatorisk lesning for landets herskere. I Tahrir al-Wasilah (del 3, side 229, «Problem 12») skriver han at menn kan ha seksuell omgang med spedbarn så lenge ingen vaginal penetrasjon forekommer. Dette kan bare skje i en alder av 9, selv om deres «ekteskap» er midlertidig. Men hvis dette skjer, skal det ikke gis straff, bortsett fra at han får forpliktelser til å støtte barnet fremover dersom det blir alvorlig skadet og overlever, ifølge Khomeini.

Leser fra Khomeinis tekster. Advarsel for svært ubehagelig detaljbeskrivelse.

Islam i praksis

Den ledende koalisjonen i Irak er tydelig på at den nye loven er i tråd med en konservativ tolkning av islams rettsprinsipper.

En av de sjiamuslimske religiøse lederne, Sayed Jafar al-Mousawi, uttalte seg om lovforslaget tidligere i år:

– Islam er det som styrer oss. Det er vår lov.

Iraks styre beveger seg mot å bli erstattet av det sjiamuslimske systemet Velayat-e faqih, som setter islams regler foran staten. Iran og Afghanistan er eksempler på land som allerede styres på denne måten.

De midlertidige ekteskapene som skal bli lovlige har ingen nedre tidsgrense, og kan være så korte som en time. Her skiller sjiamuslimer seg fra sunnimuslimer, der sistnevnte anser disse ekteskapene som haram. De skal ha vært tillatt under en del av profeten Muhammeds tid, og sjiamuslimer mener generelt at alt som var tillatt på den tiden skal være tillatt i dag. Muhammad, som giftet seg med en 6-åring og «fullbyrdet ekteskapet» da hun var 9 år, ses som et moralsk og eksistensielt forbilde for de fleste muslimer verden over, uavhengig av retning.

Vanligste dødsårsak

Disse ordningene der voksne menn får lov til å leke ekteskap med barn, har omfattende konsekvenser for barna. Skader og blødninger i kjønnsorganene, infeksjoner og seksuelt overførbare sykdommer er vanlig.

Kameel Ahmady har skrevet «Echo of silence A Comprehensive Research Study on Early Child Marriage (ECM) in Iran». Ahmady er forsker innen sosialantropologi og har gransket Irans problemer med barneekteskap, kjønnslemlestelse og seksuelle overgrep mot kvinner og barn. Han ble arrestert i 2019 av Den islamske republikken Iran. Etter å ha sittet fengslet i et år ble han dømt til 9 år og 3 måneders fengsel samt 600 000 euro i bøter, blant annet for sin «subversive forskning». Han ble løslatt mot en svært høy løsesum og flyktet deretter til England.

Ahmady forteller at muslimer bruker første menstruasjon som en generell indikator på at barn kan ha sex og fullføre en graviditet, til tross for at de vesentlige fysiske forutsetningene for dette inntreffer mange år senere. Synet bygger på religiøse forestillinger der et enkelt tegn på mulig påbegynt pubertet, eller ikke gjennomgått og avsluttet pubertet, er retningslinjen. Den vanligste dødsårsaken i verden hos jenter mellom 15-19 år er komplikasjoner ved graviditet og fødsel. Deres barn løper høyere risiko for å bli for tidlig født, ha lav fødselsvekt og alvorlige lidelser som nyfødte. Barn som blir bortgiftet utsettes for vold og trusler i betydelig høyere grad enn eldre. Trauma, depresjon og selvmord er også vanligere.

Selv om barnets far bestemmer, anbefales et slags samtykke fra barnet. Deres syn er at barn i mange tilfeller kan være modne nok til å gi samtykke til et seksuelt forhold/ekteskap, og forstå hva det betyr. I følge en tolkning av Koranen kan taushet bety at barnet gir samtykke, siden det kan antas at barnet er sjenert eller skamfullt. «Hennes taushet er hennes samtykke», ifølge profeten Muhammed, Sahih al-Bukhari, hadith 6946.

Tredje forsøk

Gjeldende lov 188 ble innført i 1959 og består av et sett med regler for familierelaterte saker. Den sies å være uavhengig av islams orientering, og blir sett på som en av de mest progressive i Midtøsten. Dette til tross for at den har prinsipper fra sunni- og sjiamuslimske rettstradisjoner. Lov 188 ble utarbeidet av jurister og godkjent av religiøse lærde.

Det nye lovforslaget gir muslimske borgere muligheten til å velge om de vil bruke gjeldende lovgivning eller den enda mer religiøse loven. Dette gjelder imidlertid ikke for kvinner, da det besluttes enstemmig av mannen i familien. En kvinne får uansett valgt rettstradisjon kun gifte seg med en muslimsk mann, mens en mann får gifte seg med ikke-muslimer

Dette er nå tredje gang sjia-partiene forsøker å få gjennom lovendringen. De tidligere forsøkene i 2014 og 2017 mislyktes, delvis takket være protester fra irakiske barne- og kvinnerettighetsaktivister. Men nå har koalisjonen en så stor majoritet i parlamentet at det skal være tilstrekkelig for å få gjennom beslutningen. Det er ennå uklart når parlamentet kommer til å stemme over lovforslaget, men det kan skje praktisk talt hvilken dag som helst. Før det vil forslaget bli formelt debattert.

Sjia-leder al-Mousawi ser ikke ut til å være bekymret for utfallet:

– Endringen vil gå gjennom. Ellers har vi andre måter rundt det.