Hjem Nyheter Norge McDonald’s under press: Krever slutt på «turbokylling»

McDonald’s under press: Krever slutt på «turbokylling»

NORGE Dyrevernsorganisasjonen Anima har lansert en omfattende kampanje for å få McDonald’s til å slutte med bruken av den hurtigvoksende kyllingrasen Ross 308. Dette er en hybridrase fremavlet for matindustrien og kjent for alvorlige helseproblemer.

Turbokylling på menyen hos McDonalds. Foto: Dinkun ChenCC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

Dyrevernorganisasjonen Anima har satt i gang en nasjonal kampanje som tar sikte på å presse McDonald’s til å utfase bruken av den kontroversielle kyllingrasen Ross 308, ofte omtalt som «turbokylling». Denne kyllingtypen er fremavlet til å vokse fra 50 gram til over to kilo på under 35 dager, noe som medfører alvorlige helseproblemer som gangvansker, organsvikt og pusteproblemer. Ifølge Anima lider over 90 % av disse kyllingene av gangproblemer, og de holdes under trange forhold som hindrer naturlig atferd.

– McDonald’s velger store mengder turbokylling, en kylling som vokser så fort at benene ikke kan holde følge. De fleste vil nok kalle dette for dyremishandling, påpeker Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima

Ross 308 har blitt et symbol på intensiv produksjon der dyrevelferd ofres for maksimal profitt. Mens dagligvarekjeder som Rema 1000, Coop og NorgesGruppen har forpliktet seg til å fase ut denne kyllingtypen, henger hurtigmatbransjen etter. McDonald’s er en av de største aktørene som fortsatt benytter seg av turbokyllinger i stor skala.

McDonald’s har tidligere hevdet at de arbeider etter globale retningslinjer for kyllingvelferd. Anima mener imidlertid at disse retningslinjene er utilstrekkelige og ikke reflekterer konkrete tiltak for å forbedre dyrenes levekår.

– McDonald’s har ovenfor Anima løyet om at de vil utfase turbokyllinger. Dette er tomme løfter som ikke holder mål. Forbrukerne fortjener bedre informasjon og handling fra en så stor aktør, sier Fjeldberg.

Anima har satt av syv millioner kroner til den landsdekkende kampanjen for å presse McDonald’s til å slutte med turbokylling. Kampanjen vil inkludere sosiale medier, annonser og gateaksjoner for å engasjere forbrukere og skape oppmerksomhet rundt saken. 

– Vi kommer ikke til å stoppe før McDonalds tar ansvar, stepper opp og utfaser «turbokyllinger», understreker Fjeldberg.

Retningslinjer for kommentarfelet

Kommentarer er ikke redaksjonelt materiale. Man er selv ansvarlig for det man skriver i kommentarfeltet.

Abonner
Bli varslet om
guest


0 Comments
eldste
nyeste flest stemmer
Inline Feedbacks
Vis alle innlegg