KJØNNSDYSFORI Storforetaket Procter & Gamble tar bort venus-symbolet fra sine Always-produkter for at «menstruerende menn» og kjønnsdysforiske kvinner også skal føle seg inkludert i målgruppen.
Procter & Gamble er verdens største annonsør med kjente varemerker som Gillette, Ariel og Always.
Tross høyere inntekter på grunn av økte konsumentpriser har resultatet minsket på grunn av barberingsproduktgruppen Gillettes katastrofale markedsføring med annonser som skulle «påminne» menn om å ikke være seksualforbrytere og samtidig omfavne kjønnsdysfori og underkaste seg kvinners ønsker.
Gillette og Procter & Gamble tapte tilsvarende 80 milliarder kroner gjennom den markedsføringskampanjen.
Foretakets markedsføringsstrategi har gjennom årene blitt forandret på en rekke punkter. I stedet for brede målgrupper som «kvinner i alderen 19–45 år» har de nå 350 målgrupper; alt mulig fra «førstegangsmødre» og «par som akkurat har kjøpt sin første vaskemaskin».
Ødelegger målgruppen for menstrualbeskyttelse
De endrer nå sin egen strategi for å øke målgruppen for sine intimartikler for kvinner med varemerket Always. Nå tar de bort vensus-symbolet som symboliserer kvinner og kvinnelig seksualitet fra forpakningene med menstrualbeskyttelsesprodukter.
Grunnen er at Procter & Gamble vil omfavne den media-oppblåste lille minoriteten med såkalte ikke-binære og transpersoner. Ifølge strategien vil de på denne måten ikke støte bort potensielle kunder som kjøper mensbeskyttelse og ikke «identifiserer» seg som kvinner.
Beslutningen ble tatt etter at organisasjoner for transaktivister kritiserte kvinnesymbolet.
Utover transaktivistene som hyller forandringen finnes det mange som synes at det er positivt ettersom den nye strategien tar hensyn til kjønsdysforikeres psykiske sykdom. Kritikere mener dog at beslutningen risikerer å «usynliggjøre» kvinner.