OSLO: Antastelser, sjikane, sjåfører som har nektet å slippe kvinner av på rett sted, som har invitert seg selv med på nachspiel, og som tilbyr kvinner å slippe betaling mot seksuelle tjenester. Dette skjer kanskje daglig med kvinner som tar taxi i hovedstaden. Én ting har sjåførene tilfelles: De er ikke nordmenn.
I forbindelse med det stadig høyere antallet seksuelle trakasserier mot kvinnelige taxi-kunder, intervjuet NRK tre kvinner; Elisabeth, Marie og Kristine.
Elisabeth forteller at en taxisjåfør gjentakende ganger stilte henne fornærmende seksuelle spørsmål, samt laget «perverse munn- og fingerbevegelser» mot henne under taxituren. I høst skjedde noe lignende, denne gangen sammen med en venninne. Da turen var betalt, hadde taxisjåføren sagt til dem: «Det dere jenter trenger er pikk, dere trenger å pule, sånn er det med den saken.»
Marie forteller at hun i sommer opplevde at en taxisjåfør tok henne på låret da hun satt i forsetet. Et kvartaler etter sa hun «du kan stoppe her», og han skal ha begynt å stryke henne på låret.
Kristina forteller at hun i vår fikk en hånd sneket opp under skjørtekanten og på et lår i en tynn strømpebukse. Flere ganger har hun dessuten blitt spurt om å betale «alternativt».
Etter at NRK snakket med Elisabeth, Marie og Kristina, har det strømmet inn historier fra flere kvinner som har opplevd lignende.
Under kan du lese noen eksempler:
«Jeg har blitt kalt hore flere ganger, til og med da jeg gikk ut av bilen på jobben på Lysaker om morgenen. Omvei har blitt forsøkt kjørt med begrunnelse i at vedkommende måtte hente noe hjemme – jeg kom meg ut».
«Jeg tok taxi en sen torsdagskveld i sommer, og ble utspurt hele strekningen fra Grünerløkka til Lambertseter om mine seksuelle erfaringer, og han pushet ustoppelig på om jeg ønsket å prøve å ha sex med en som ham. Jeg prøvde å være kort og avvisende men høflig tilbake i frykt for å gjøre ham sint, og hadde nødnummeret oppe på telefonen for sikkerhets skyld. Jeg kom fram dit jeg skulle, men anmeldte det aldri fordi han vet hvor jeg bor».
«Han låste dørene for min sikkerhet som han sa. Måtte sitte i forsetet. Var innpåsliten.»
«En tyrkisk taxisjåfør sier plutselig at taksameteret har sluttet å virke og slår det deretter av, noe som gjør meg nervøs! Han begynner å snakke om sex med meg og at han er lei konen sin og til slutt tilbyr han meg å betale turen med sex.»
«Han spurte hvorfor jeg ikke ville snakke med ham, og om det var fordi jeg var redd for å bli voldtatt.»
«Da jeg hadde betalt og skulle ut av taxien, gikk han ut og stod og ventet på meg utenfor døren. Han tok tak i meg, holdt rundt meg og begynte å kysse meg på kinnet og klemme meg på rumpa. Jeg dyttet ham vekk, fortsatt redd for å være altfor avvisende, ettersom jeg var redd for å gjøre ham sint og drive ham til å gjøre verre ting. Da dro han meg inntil seg igjen og prøvde å kysse meg, mens han befølte meg på brystene og holdt meg fast.»
«Da vi kom frem og jeg skulle betale, la han hånda si langt oppe på låret mitt med fingrene på innsiden av låret mitt mens han igjen spurte om jeg skulle være alene resten av natta.»
Oslo Taxi har hittil i år behandlet 30 skriftlige saker som omhandler seksuell eller annen type trakassering. Norgestaxi på sin side har registrert seks klager. Det er likevel vanskelig å vite hvor omfattende trakasseringen er. Det finnes i dag ingen felles klageordning eller klagestatistikk for taxinæringen.
Mange berørte kvinner klager ikke til det aktuelle selskapet. «Jeg valgte til slutt å verken anmelde eller legge inn en klage til taxiselskapet, fordi han visste hvor jeg bodde og jeg var redd for at han ville oppsøke meg», skal deriblant en kvinne ha fortalt. Og når man først anmelder saken, gir det ikke nødvendigvis resultater. En av kvinnene som har klaget til Norgestaxi etter en ubehagelig hendelse, fikk ikke svar. «Jeg sendte en e-post, men fikk null respons», sier hun.
Av klagene som har kommet, har ikke en eneste taxisjåfør har mistet løyvet sitt på grunn av seksuell trakassering siden 2008.
Daglig leder i Norgestaxi, Erlend Eidsvoll, sier at ingen av de seks klagene selskapet har fått på seksuell trakassering er av «grov nok karakter» til at man har «sanksjonert direkte». Det skal for eksempel dreie seg om «forslag som sjåfør har kommet med under transport». Han forteller at ved klager tar de sjåføren inn til samtale «for å få hans versjon av saken».
Kommunikasjonssjef i Oslo Taxi, Lars Dolva sier at taxisentraler har begrenset myndighet overfor sjåfører, siden de er ansatt av taxieierne, eller løyvehaverne.
Elisabeth, Marie og Kristina informerer om at sjåførene har hatt bakgrunn fra andre land enn Norge. «Det er helt klart at i de tilfellene jeg har opplevd noe, så har sjåførene vært fra Afrika eller Midtøsten», forteller Kristina, og sier samtidig at «det har ikke skjedd med etnisk norske sjåfører».
Glenn Tuxen er fylkesleder i Norges Taxiforbund, avdeling Oslo, innrømmer at det er et mønster i hvilke sjåfører som trakasserer, men poengterer samtidig at «Norge har en annen oppfatning om kleskultur og etikk og moral», og insinuerer at problemet kan løses ved at selskapene blir flinkere til å «ta dette med i opplæringen av nye sjåfører».
Kilder:
Blir trakassert av taxisjåfører
– Han la hånda si på låret mitt og spurte om jeg skulle være alene resten av natta