THE NORTH FACE For at kunder skal få rabatt hos The North Face må de bestå et nettkurs i «antirasisme». Kampanjen har vakt store reaksjoner blant motstandere av «woke»-kulturen.
Det amerikanske selskapet The North Face, som produserer friluftsklær og utstyr, blir atter en gang kritisert for å være alt for «woke» eller politisk korrekt. For at kunder i Storbritannia skal få rabatt hos selskapet må de bestå et nettkurs som tar rundt én time å gjennomføre, og som i følge selskapet «skal øke kundenes bevissthet rundt rasisme i utendørsidrett og friluftsliv». Kurset hevder at friluftsliv preges av rasisme og at det finnes «barrierer som systematisk belaster» minoriteter. Det vektlegges også at man må erkjenne «hvite privilegier».
I kurset blir man blant annet spurt om hva man ville gjort om man fortalte i sosiale medier at man organiserte et skiarrangement med minoriteter, og om kommentarfeltet stemplet initiativet for «woke». Du må svare at du ville fjernet kommentarene for å få komme videre i kurset, skriver Aftenposten.
Kunder som består kurset får 20 prosent rabatt på sin neste handel. Rabatten er foreløpig bare for kunder i Storbritannia, men kurset er tilgjengelig i alle land.
– Vi har aldri sett noe lignende, sier Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet.
Et DEI-selskap
The North Face er et såkalt DEI-selskap. DEI står for «Diversity, equity and inclusion» og innebærer flere tiltak for å implementere en «woke»-kultur på arbeidsplassen. Selskaper som følger DEI-programmet får tildelt poeng fra 0 til 100, hvor 100 er den høyeste poengsummen. Desto høyere poengsum et selskap har, desto mer fordeler får selskapet i kontakt med forretningslivet. Den implementerte «woke»-kulturen skaper imidlertid også sterke reaksjoner blant arbeidstakere og folk generelt.
Motstanden mot «woke» øker
Ifølge The New York Times har 20 delstater i USA vurdert eller vedtatt nye lover som skal regulere DEI, da programmet blir ansett som «overdrevent politisk korrekthet». Mange stiller seg kritiske til at institusjoner skal bli indoktrinert av «radikal kjønnsideologi» og «kritisk raseteori» og mener at «woke»-kulturen «ser rasisme overalt».
Mike Gonzalez, fra den konservative tenketanken The Heritage Foundation, sier til Fox News at dette er et «skandaløst forsøk på å overbevise folk om at vi lever under et undertrykkende system av rasemessig urettferdighet».
Den tidligere toppidrettsutøveren og sjef for klesmerket Levi, Jennifer Sey, sier i et intervju til Forbes at DEI-kampanjen nå beveger seg inn i et omstridt politisk terreng og at «dette er diskriminering på grunnlag av meninger».