ISRAEL Som følge av at ultraortodokse jøder vegrer å følge regjeringens restriksjoner under koronapandemien har det ifølge New York Times forårsaket opp til åtte ganger så rask spredning i ultraortodokse områder, sammenlignet med Israel forøvrig.
New York Times rapporterer i en artikkel at israelske politikere og myndighetspersoner nå vurderer å stenge inne hele området der det bor ultraortodokse, eller såkalte haredim (gudfryktig), for å beskytte resten av befolkningen.
I Tel Avivs forstad Bnei Brak, der 95 prosent av innbyggerne er ultraortodokse, økte antallet smittede fra 267 på fredag til 508 på mandag. Det totale antallet var nær antallet i Jerusalem, hvor befolkningen er fire ganger større.
Sykehusledelsen fra fire større sykehus forteller at selv om den ultraortodokse gruppen bare representerer 12 prosent av Israels befolkning, så utgjør haredim 40 til 60 prosent av alle koronapasienter.
Eksperter forteller at årsaken til den store spredningen kan skyldes at de ultraortodokse bor såpass trangt og da sammen med sine store familier. Det at de har stor misstillit til statsmakten, er uvitende om helserisikoer blant religiøse ledere, har en motvilje mot elektroniske og sekulære medier som de mener står i strid med religiøse forskrifter, samt en «hengiven entusiasme for felles aktiviteter».
Den voldsomme smittespredningen har forårsaket spenninger mellom haredim og andre israelere, noe som fremgår i en rekke videoer og bilder som har sirkulert på nettet. På disse kan man se store grupper av ultraortodokse jøder som danser bekymringsløst i bryllup, eller som i større folkemasser handler, til tross for den israelske statens restriksjoner.
En nokså folksom begravelse av en rabbiner i Bnei Brak, lørdag kveld, ledet til en kraftig fordømmelse av øvrige israelere, som da kalte de mange hundre deltakerne som hadde møtt opp i begravelsen for «mordere». Begravelsen fant sted selv om myndighetene hadde beordret israelerne om å være hjemme.
Sykehusdirektøren for Bnei Braks eneste sykehus, Dr Moti Ravi, ba myndighetene tidligere denne uken om å forhindre innbyggere i å forlate byen i minst en uke. Han skal også ha hevdet at smittespredningen generelt i Israel skjer fire til åtte ganger raskere i ultraortodokse områder, sammenlignet med andre områder.
Mandag kveld lovte statsminister Benjamin Netanyahu å skjerpe overvåkingen for å sikre at lovene blir fulgt, og han innførte også nye restriksjoner. «Ingen offentlig bønn, ingen bryllup, og det selv ikke med færre enn ti personer. Ved begravelser vil det kun tillates maks tyve personer, og det skal holdes på åpne plasser».
Epidemiologer har ikke hatt vanskelig for å forklare spredningen av viruset i ultraortodokse områder, der man følger den jødiske kalenderen. Høytiden Purim, en helligdag der jøder feirer sine seire over sine fiender, er også en karnevallignende sosialiseringsdag og begynte kvelden 9. mars, da folkemengder på opptil hundre mennesker fortsatt var lov. En uke senere hadde den ultraortodokse byen Kiryat Yearim, nær Jerusalem, rundt en fjerdedel av sin befolkning i karantene.
Da regjeringen beordret en nedstengning av alle skoler, og i utgangspunktet forbød forsamlinger på ti personer – det antallet som kreves for all jødisk tilbedelse – så adlød de ortodokse rabbinerne ikke, ifølge Gilad Malach, ekspert på haredim. I følge ham så anser en del ultraortodokse rabbinere bønn og Torah-studier som det viktigste våpenet i kampen mot pandemien.
I New York Times-artikkelen påpekes det også at ultraortodokse rabbinere har en enorm autoritet over sine forsamlinger. I en video fra ellevte mars går rabbineren Chaim Kanievsky (92) imot det å legge ned skoler, og sier at «det er farligere enn å holde dem åpne.» Malach kommenterer at «folkets beundring for ham er så stor, de ser på ham som en profet. Så en nedstengning av disse skolene ble forsinket».
Rabbin Kanievsky skal på søndag ha gitt et nytt påbud som gjenspeiler regjeringens politikk, hvorpå jøder skal be alene i hjemmene sine, og ikke i grupper, hvor små de enn måtte være, og ikke engang utendørs. Men selv haredimene som vanligvis er nokså hengivne overfor rabbineren Kanievsky, skal ha forsømt hans påbud allerede mandag.
I den religiøse jødiske tro finnes det rom for å tolke koronapandemien som noe positivt. Sytten år gamle Shmuel Stern forteller at pandemier, kriger og til og med «holocaust», fremskynder den jødiske messianske tilbakekomsten.
Les også:
Jødiske ADL krever penger fra kongressen på grunn av Koronakrisen
OPPLYSNING: Mossad hamstrer hundretusener koronatester
Etter kritikk mot mangelfull håndtering av koronakrisen i Sverige: Jødinnen Helle klein ønsker nå sensur i media