DANMARK En undersøkelse som Danmarks radio har gjennomført viser at 41 av 176 grunnskoler i Danmark opplever at kjønnsdebatten har tatt mer plass det siste året.
Skal man dele opp grupper i gutter og jenter – og hvordan er det med kjønnsdelte gymtimer? Samtaler om kjønnsidentitet har blitt stadig mer vanlig i mange danske grunnskoler.
Det viser en undersøkelse gjennomført av Danmarks radio (DR). Undersøkelsen viser at 41 av 176 grunnskoler mener at kjønnsdebatten har fått mer plass det siste året.
Blant annet på Store Magleby skole i Dragør. Her har de økt fokus på kjønnsidentitet etter en situasjon hvor et barn var i tvil om det skulle gå til jentegruppen eller guttegruppen i en gruppeinndeling. Hendelsen fikk personalet til å snakke om hvor mye kjønn betyr i hverdagen.
– Vi ser for eksempel i gymtimene hvor det er veldig typisk at man deler opp i gutter og jenter. Det har skjedd at enkelte barn heller skulle være i gruppen av motsatt kjønn og der læreren senere ordnet leken på en ny måte, slik at det ble med kjønnsblandede lag, sier Signe Schandorff, pedagogisk leder ved Store Magleby skole.
Etter økt interesse i genusspørsmålet fra lærere og pedagoger bestemte skolen å invitere foreldre til et debattmøte om saken.
– Vi valgte å lage dette arrangementet fordi skolen et speil av samfunnet rundt, og vi har også barn og foreldre som direkte berøres av spørsmålet om genusidentitet, sier Signe Schandorff.
Skolen i Dragør er ikke den eneste som tar opp spørsmålet.
Ifølge DR nyheters undersøkelse vedtar flere skoler konkrete tiltak for å håndtere de sementerte måtene de tidligere har sett på kjønn.
En del av skolekulturen
Som eksempel deler visse skoler ikke lenger elever opp i gutter og jenter. Andre skoler snakker om å unngå ord som «formann» og i stedet si «forperson».
– Samtaler om kjønnsidentitet har fått en fastere struktur i skolen blant barn og foreldre. Der slikt tidligere var den enkelte lærers private prosjekt, blir det nå mer og mer en del av skolekulturen, sier Tekla Canger, dosent og dr.philos ved Københavns Professionshøjskole (Høyskolen i København).
Hun har skrevet bøker om kjønnsidentitet og underviser lærere og lærerstudenter om emnet. Hun opplever en økt interesse for spørsmålene i grunnskolene.
– Det har blitt større fokus på at kjønn skal være mange ting, og mange elever har også blitt bedre på å si i fra om de ikke kan kjenne seg igjen i den oppdelingen som skolen gjør, sier Tekla Canger.
– Og dette er også hva Store Magleby skole vil skape rom for, sier Signe Schandorff og mener derfor at debatten med foreldrene er viktig.
– Da kan vi være godt forberedt og forhindre at noe hender som kommer til å bli et problem for individet, sier Signe Schandorff.
Dette viser undersøkelsen til Danmarks radio
- 41 av 176 skoler opplever at diskusjoner om kjønnsidentitet har blitt vanligere på skolen i løpet av det siste året.
- Seks skoler har sluttet med å dele elever i kjønn.
- Ni skoler har diskutert hvordan man snakker uten å bruke genuskodede ord.
- Seks skoler har sendt lærere på kurs i genusspørsmål.
- Syv skoler har invitert foreldre til å snakke om kjønnsidentitet.
- Seks skoler har forandret sine lokaler.