KULTURMARXISME Barbie-produsenten Mattel lanserte denne uken en ny type dukke som er kjønnsløs og skal inspirere til lek uten «forutbestemte regler eller normer».

For en vidunderlig ny verden trengs en ny type leke. Nå lanserer Barbie-produsenten Mattel en ny dukke som er fullstendig kjønnsløs og som skal inspirere barn til å leke uten «forutbestemte regler og normer».
Prosjektet med de «kjønnsinkluderende» dukkene kalles «Creatable World» og har blitt laget i samarbeid med «eksperter, psykologer, foreldre og barn». Bedriften skal ha fått ny verdifull innsikt om hvordan barn vil leke. Barna påstås å sterkt ha etterspurt en leke som ikke skal være utformet etter klassiske «kjønnsnormer».
– De kjønnsinkluderende dukkene stimulerer barn til å gjennom sin egen fantasi og kreativitet fritt velge hvordan deres dukke skal se ut, sier Kim Culmone, Senior Vice President hos Mattel Fashion Doll Design, i en pressemelding.
De kjønnsløse dukkene finnes i seks forskjellige modeller med forskjellig hudfarge og kommer med et utvalgt parykker og klær, slik at barna ikke skal styres av noen fordommer om hvordan gutter eller jenter ser ut.
– Dessverre er barnas leker ofte utformet etter samfunnets voksennormer og det føles derfor spennende å se denne typen initiativ, kommenterte barne- og ungdomspsykolog Jenny Klefbom i forbindelse med lanseringen.