HISTORIE Den 27. juli 1896 ble den norske operasangeren Ivar Frithiof Andresen, som av mange ble betraktet som «århundrets stemme», født.
Ivar Andresen ble iløpet av sitt liv en internasjonalt kjent operasanger (bassbaryton), men er i dag dessverre mest kjent for å være avbildet på Nidars IFA-pastiller med sitatet: «Blandt dens fornemste egenskaper er først og fremst den, at den forebygger tørrhet i hals og svelg. Jeg kan paa det varmeste anbefale denne pastill til sangere, talere, røkere og sportsmenn.»
Andresen ble født i Oslo og var nabo med den berømte sangerinnen Kirsten Flagstad. Han var sønn av en manufakturhandler, Anton Olaf Andresen, og det var tenkt at han skulle følge i sin fars fotspor. Han arbeidet i sin fars forretning som ekspeditør, og det sies at han av og til imponerte kolleger og kunder med sin sangstemme.
Liv tok dog en annen retning da han under en julemiddag hos sin gode venn Ole Flagstad, Kirsten Flagstads bror, fremførte en scene fra Puccinis «Tosca» sammen med Kirsten Flagstad. Hans fremførelse skal ha overbevist hans foreldre om at han hadde en fremtid som sanger.
Etter et mislykket forsøk på tenorstudier i Oslo dro han i 1919 til Stockholm hvor han begynte å studere med Dr. Gillis Bratt, Kirsten Flagstads lærer, ved den kongelige operaskolen. 23 år gammel debuterte Andresen i Stockholmsoperaen i rollen som Farao i operaen Aida den 25. oktober 1919. Han ble senere ansatt ved Kungliga Teatern (nå Kungliga Operan) og arbeidet der i perioden 1921 til 1926.
Andresen giftet seg i 1920 med svensken Greta Westin og fikk senere sønnen Torolf. Greta Westin var selv musikalsk og ble hans faste reisefølge og beste kritiker.
I 1925 takket han ja til å medvirke ved operaen i Dresden. Her fremførte han blant annet verk av Wagner, Mozart og Verdi.
Etter en innbydelse fra Siegfried Wagner, Richard Wagners sønn og mannen til Winifred Wagner, reiste Andresen til Bayreuth i 1927. Fra 1927 til 1936 studerte han under Siegfried Wagner og opptrådte i forskjellige oppsetninger på Bayreuths Festspielhaus under dirigenter som Toscanini, Richard Strauss og Karl Elmendorff. Bayreuths Festspielhaus er et operahus som ble bygget spesielt for Wagners oppsetninger. Her ble Andresen hyllet av kritikerne, blant annet for sine roller som karakterene Gurnemanz i «Parsifal», Hagen i «Die Götterdämmerung», Kong Marke i «Tristan und Isolde» og så videre.
I England fremførte han Wagner ved Covent Garden-operaen i London fra 1928 til 1931. I rollen som Daland i Wagners «Der Fliegende Holländer» opptrådte han i 1930 ved New Yorks Metropolitan-opera. Hans opptredener var meget kritikerroste.
Mellom 1932 og 1938 bosatte Andresen som i Berlin hvor han først arbeidet ved Städtische Oper og senere i Staatsoper. På denne tiden medvirket han også ved Wagner-festspillene i Sopot i Polen. Selv om han også holdt konserter i Norge var det først og fremst internasjonalt, og spesielt i Tyskland, England og Amerika, som hans prestasjoner og fremførelser ble hyllet.
Da han var 39 år gammel begynte hans helse å svikte på grunn av overvekt og hjertesykdom. Hans sviktende helse gikk ut over hans sangprestasjoner og han valgte derfor som 39-åring å trekke seg tilbake fra sin operakarrière og bosatte seg i Askersund i Sverige.
Den 6. november 1944 døde han av et hjerteinfarkt bare 44 år gammel. Iløpet av sitt relativt korte liv etterlot hans seg et stort inntrykk på dagens musikkverden og ble av mange kalt for «århundrets stemme».
Hos Norsk Lydinstitutt finnes innspillinger av mange av hans legendariske fremførelser. Nedenfor er noen eksempler.
Hør et kortere utdrag (mp3) av Ivar Frithiof Andresen i rollen som Kong Marke i Tristan und Isolde fra 1928.
Ivar Frithiof Andresen fremfører Hagen i Wagners Die Götterdämmerung (video).
Ivar Frithiof Andresen fremfører Per Svinaherde, 1928: