PALESTINAKONFLIKTEN Sykdommer sprer seg i Gaza ettersom over halvparten av fasilitetene enten har begrenset kapasitet eller ikke fungerer i det hele tatt, som følge av israelske angrep. Flere er fullstendig ødelagt.
Den palestinske journalisten Younis Tirawi har publisert flere videoer og skjermbilder fra en nå privat og utilgjengelig konto. Materialet viser hvordan soldater fra israelske ingeniørtropper, etter tegninger og på en kyndig måte, plasserer eksplosive innretninger og utløsere på strategisk utpekte steder i Canada well som ligger i byen Gaza, sør i Gaza. Hva som skjedde da disse ladningene ble detonert den 26. juli er tilgjengelig for offentlig visning.
Eksperter har kommentert at utplasseringen er nøye gjennomtenkt da den med minst mulig innsats har slått ut anleggets evne til å levere vann til innbyggerne i Gaza.
Sykdommer sprer seg
– Vannsituasjonen i hele Gaza er forferdelig, det er en storstilt mangel på rent vann og derfor sprer sykdommer seg, og uten vann kan disse sykdommene være dødelige for barn, kommenterer Unicefs talsmann Salim Oweis til SVT.
Ifølge de palestinske myndighetene var rundt 100 000 mennesker helt avhengige av Canada well for å få vannforsyninger.
– Nå finnes det ikke noe vannverk som kan levere vann til innbyggerne som fortsatt befinner seg i det sentrale og østlige Rafah, kommenterer Munther Shublaq, ingeniør og generaldirektør for Coastal Municipalities Water Utility, og henviser til masseflukten fra området, som i fjor vår var konsekvensen av den israelske offensiven der.
Bevisst israelsk strategi
En skribent fra Den israelske avisen Haaretz hevder å være vitne til en påtagelig bekymring innen den israelske hæren (IDF) for at sprengningen av vannverket i Rafah skal bli etterforsket som en krigsforbrytelse – dette særlig fordi anklager fra blant annet Oxfam, om at de systematisk ødelegger vannverk som et middel i krigføringen, har vært rettet mot okkupasjonsmakten Israel.
I mai rapporterte BBC at over femti prosent av alle Gazas vannanlegg, etter å ha blitt angrepet, nå enten opererer med sterkt redusert kapasitet i påvente av omfattende reparasjoner, eller er ute av drift – og er ofte «beyond repair».