ISLAM Nanna Olasdotter Hallberg har skrevet en personlig reportasje i Expressen om hvordan stadig flere unge, hvite kvinner konverterer til islam etter å ha blitt påvirket av sosiale medier. Men årsakene til dette varierer.
P3-profil og skribent Nanna Olasdotter Hallberg skriver i Expressen om hvordan islam appellerer til henne, og at det blir stadig vanligere at unge, vestlige kvinner konverterer. Hun opplever at religionen handler om «rettferdighet og likestilling», og at rutinene i det religiøse livet vil være bra for hennes «kaotiske liv».
– Jeg tror de kvinnene som konverterer, deler en følelse av å ville distansere seg fra vestlige idealer og hvordan en kvinne skal se ut, og ønsker et mer beskjedent utseende. Det kan islam tilby, sier Yafa Shanneik, gjesteforsker i islamologi ved Lunds universitet, til SVT.
Den amerikanske influenseren Abbey Hafez er gift med en muslim, men det var først etter at hun så hvordan palestinerne ble rammet av Israels bombing at hun begynte å lese koranen og deretter konverterte. Mange andre har også beskrevet sympatien for palestinerne som en viktig del av beslutningen, men også påvirkningen fra influensere i sosiale medier.
«Noen bruker hijab, andre ikke – men alle strømmene er til forveksling like andre influensere i sosiale medier. Videoer og bilder av skjønnhetsrutiner, matcha latte og dagens antrekk blandes med rutiner rundt bønn, stiltriks for beskjeden mote og pilegrimsvandringer i syv runder rundt Kaba-steinen i Mekka», skriver Hallberg om de ulike muslimene hun følger.
Hun intervjuer også den svenske modellen Maria Reina, som har konvertert til islam. Alle innleggene på Instagram og TikTok handler om klær og sminke, og hadde det ikke vært for noen få bilder av henne med slør, ville hun vært som en hvilken som helst annen modell. Reina forteller at hun var medlem av Unge Venstre og feminist i tenårene, men at hun nå føler seg sterk når det gjelder å dekke seg til og dermed bestemme hvem som skal få «dele skjønnheten hennes».
Simon Sorgenfrei, professor i religionsvitenskap ved Södertörns högskola, sier til SVT at trenden med konvertering via sosiale medier har eksistert en stund. Et eksempel han nevner, er at mange flere mennesker sluttet seg til IS på grunn av påvirkning fra sosiale plattformer enn fra moskeer. Sorgenfrei ser et mønster i at unge mennesker som konverterer på nettet nå ofte mangler dypere kunnskap om islam. Han mener det handler mer om å være en motkultur til det etablerte.
– Det er en slags individualistisk islam som kommer til uttrykk i denne trenden. Der folk finner sine egne mest brennende spørsmål, sier han.
Det Hallberg vender tilbake til flere ganger i teksten sin, er søken etter fellesskap, som hun har søkt i mange ulike religioner opp gjennom årene. Når hun besøker moskeen i Stockholm sammen med Reina, opplever hun et sterkt fellesskap når de står i kvinneavdelingen under bønnen. Hallberg vurderer til og med å konvertere der og da, men bestemmer seg for å dra hjem og lese mer. Dessuten vet hun ikke om hun er klar til å gi avkall på de korte skjørtene hun elsker ennå.