NORDEN Den nyeste IKEA-katalogen har møtt kritikk på sosiale medier for å avbilde veldig få svensker og nesten ingen hvite svenske menn. Istedet er størsteparten av de avbildet av ikke-vestlig bakgrunn.
IKEA har de siste årene vist en tendens til uhemmet promotering av raseblanding i sin markedsføring.
Denne tendensen kommer nå under sterk kritikk etter at IKEA tok et tydelig standpunkt for et multikulturelt og feministisk Sverige der svenske menn og barn fullstendig renses bort.
Mange har reagert på at bildene overveldende viser raseblandede par, kvinner og personer av ikke-vestlig herkomst.
Katalogen har fått oppmerksomhet på twitter der Viktor Lind har estimert at 65 % av personene avbildet er kvinner, 70 % utlendinger og 87% av avbildede barn er også utlendinger. Hvite menn utgjør bare 4 % mens mørkhudede menn utgjør 10 %.
IKEA ble stiftet i 1943 i Sverige av Ingvar Kamprad da han var bare 17 år gammel. Da han døde i 2018 var han ifølge Bloomberg Billionaires Index verdens åttende rikeste individ med en formue på over 60 milliarder dollar.
For øyeblikket har selskapet sitt hovedkvarter i Nederland.
Det sier seg selv at denne nye trenden umulig kan sees på som en tilfeldighet, ei heller at den
IKEA-kataloger utgitt mellom 1951 og 2018 kan sees her for sammenligning.