HOMOLOBBYEN San Francisco Gay Men`s Chorus publiserte tidligere i sommer en video med tittel «A Message From the Gay Community», angivelig for å «lære unge mennesker å konfrontere anti-LGBTQ hat.» Fremstøtet ble imidlertid raskt gjennomskuet og koret utsatt for legitim kritikk fra bekymrede individer, en kritikk koret selv beskriver som «manipulasjon fra anti-LGBTQ miljøer».
Om det var en spøk som gikk over hodet på folk flest eller et litt for tidlig lansert budskap som skulle teste det generelle sentimentet på avvikende seksualitet er uklart, men uansett hvilke beveggrunner som lå bak så er og forblir budskapet usmakelig og uttrykker en moralsk degenerering og mangel på allmenn sensibilitet. Noe som hittil var ukjent og ville utgjøre og bli sett på som et fremmedelement for den hvite europeer og de sivilisasjonene han var ansvarlig for.
Med musikk av jødiske Tim Rosser og tekst av jødiske Charlie Sohne, fremført og båret av jødiske Troy Iwata med San Francisco Gay Men’s Chorus som akkompagnement, sistnevnte med minst fire identifiserte, dømte, pedofile, så er «musikkstykket» derimot en god representasjon og hymne for tidsånden.
Et utdrag fra sangen:
Du sier vi lever våre liv på en måte du ikke respekterer. Men du er bare redd.
Du tror vi kommer til å ødelegge barna deres hvis vi ikke stoppes. Morsomt, men denne ene gangen har du faktisk rett.
Vi skal konvertere deres barn. Det skal skje steg for steg og gradvis. Stille og subtilt og du vil knapt merke det.
Vi skal ta de. Vi skal ta barna deres.
Vi skal ta de. Vi skal ta barna deres.
(Teksten taler for så vidt for seg selv, men man kan spørre seg hvorfor de selv omtaler prosessen som «konvertering». Homofili er noe som læres, og dermed implisitt kan avlæres? Det er et valg man tar?)
Rosser og Sohne er for øvrig antakelig mest kjent for å ha laget musikalen «The Boy Who Danced on Air» som tar for seg fenomenet «bacha bazi«, en utbredt og institusjonalisert afghansk tradisjon hvor små gutter blir kledd ut som jenter og voldtatt av pedofile. Som kuriosa kan nevnes at før nevnte Troy Iwata spilte hovedrollen også i denne musikalen. Musikalen ble kritisert for å relativisere volden og det seksuelle ved bacha bazi, ved at oppsetningen fremhevet den kontekstuelle (kulturelt og lokalt) og historiske betydningen overgrepsfenomenet har i det afghansk samfunnet, akkurat som apologetene for kjønnslemlestelse peker på religion, tradisjoner, historie og kultur.
«A Message From the Gay Community» kan sees her.