NORGE Nye læreplaner for skolen er fremlagt og den generelle samfunnstrenden gjenspeiles også her. Det nasjonale, det skjønne, det poetiske og samtidig utviklende for den personlige dannelsen skal utfases, til fordel for det materialistiske og dogmatiske som binder mennesket ukritisk til én tro.
Det materialistiske og dogmatiske har vært fremme i fullt monn de siste dagene gjennom det som blir omtalt som klimastreik, hvor ungdom ukritisk har fremført et dogmatisk budskap, og hvor engasjement ser ut til å være viktigere enn hvilket budskap som blir presentert. Det har nok heller ikke vært lett å være en kritisk røst i dette. Noe særskilt radikalt er heller ikke budskapet, det sammenfaller med de herskende elitenes konsensus.
Det blir likevel galt å gå etter ungdommen, de gjør det ungdom alltid har gjort: finner seg en sak i tiden og følger denne blindt en periode. Om et par år vil nok likevel bare en promille av de involverte fremdeles være engasjerte i de samme spørsmålene. Og engasjementet vil komme fra en bredere politisk involvering som disse individene likevel ville ha omfavnet. Resten vil være der de voksne som kritiserer er i dag.
Regjeringen har altså lagt frem læreplanene for skolen, hva de norske elevene er forventet å kunne i løpet av sin tid på skolen. Her er allmenndannelse erstattet av politikk, og intellektuell ensretting og korrumpering. I stedet for kunnskap og kjennskap til blant annet kunst og kultur, spesifisert med de fremste landet har frembragt, er læremålene gjort generelle. De har fått en tverrfaglig snitt hvor temaene er: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Dette skal gjenspeiles i de fagene hvor dette er relevant. «Holocaust», denne påståtte historiske hendelsen, er faktisk det eneste temaet som er nevnt spesifikt, noe elevene skal indoktrineres i. De vil med andre ord gjøre oss dummere, sykere og lettere å lede og forme.