Hjem Historie Dagens historiske HMS «Tre Kronor» – Sveriges største krigsskip

HMS «Tre Kronor» – Sveriges største krigsskip

HISTORIE Den 16. desember 1944 ble HMS «Tre Kronor» sjøsatt. Skipet var det første i sin klasse og er det største krigsskipet som har tjenestegjort i den svenske marinen.

680px-HMS_Tre_Kronor_in_1954
Krysseren HMS Tre Kronor under fart i 1954. Foto: Ukjent.

På slutten av 1930-tallet hadde den svenske marineledelsen bestemt seg for å skaffe noen lette kryssere. Det ble sendt anbudsforespørsler til amerikanske og italienske verft, men på grunn av krigsutbruddet i 1939 ble det vanskelig å kjøpe utenlands.

Det ble istedet lagt ut anbud på to kryssere fra svenske verft og i september 1942 ble det bestilt to skip; Götaverken sto for produksjonen av «Tre Kronor» mens Eriksbergs mekaniska verkstad lagde søsterskipet «Göta Lejon». Kostnaden beløp seg til 65 millioner kroner per skip, hvilket tilsvarer omtrent 1,2 milliarder i dagens valuta.

«Tre Kronor» under konstruksjonen.
«Tre Kronor» under konstruksjon i Göteborg. Foto: Ukjent.

Skipene i Tre Kronor-klassen var 180,2 meter lange og 16,7 meter brede. De hadde et deplasement på 7 650 tonn med maksimalt 9 238 tonn. Skipets hovedvåpen var syv stykk 15,2 cm M/42 Bofors-kanoner. Hovedartilleriet var plassert i et trippeltårn i bauen samt to dobbeltårn akterut. Hver kanon kunne avfyre 10 skudd i minuttet og den maksimale rekkevidden var 22 000 meter.

Akter-artilleriet på HMS «Göta Lejon».
Akter-artilleriet på HMS «Göta Lejon». Foto: Herman Ronninger.

I tillegg til hovedbevæpningen var skipene utstyrt med 20 stykk Bofors 40 mm LvAkan M/36, 9 stykk 20 mm Bofors Apjäs M/40, 6 stykk 52 cm torpedotuber, 120 miner samt synkebomber.

Maskineriet besto av fire stykk Penhoët-vannrørskjeler som leverte damp til to dampturbiner som drev hver sin propell. Maskineriet genererte 90 000 hestekrefter og gav skipet en maksfart på 33 knop.

Til armering ble det brukt panserplater fra de gamle panserskipene HMS «Thor» og HMS «Oden». Sidepanserets tykkelse var 70 mm.

Den 16. desember 1944 ble HMS «Tre Kronor» sjøsatt i Gøteborg og døpt av kronprinsesse Louise. Etter fullførte tester og retting av diverse feil ble skipet levert til marinen i oktober 1947. Søsterskipet HMS «Göta Lejon» ble levert til marinen noen måneder senere.

De to skipene var bare i tjeneste samtidig én gang mens de var i drift; på sommeren 1951. Mellom 1953–1958 var «Tre Kronor» alene i tjeneste; søsterskipet var på verft for modernisering. Da «Tre Kronor» ble demobilisert på høsten 1958 ble hun satt i beredskapsposisjon i Karlskrona, hvor hun sto til hun ble avviklet i 1964.

«Göta Lejon» på sin siste tjenestegjøring.
«Göta Lejon» på sin siste tjenestegjøring. Foto: Ukjent.

Den siste reisen med Tre Kronor-klassen ble gjennomført i 1963–1964 da «Göta Lejon» ble mobilisert for siste gang. Hun var fortsatt i beredskap frem til 1970 da hun ble kassert og solgt til Chile.