Hjem Historie Dagens historiske Heinrich Bär – et flygeress

Heinrich Bär – et flygeress

HISTORIE Den 25. mai 1913 ble Heinrich Bär født. Han tjenestegjorde under krigen som jagerpilot og vant 220 luftseire.

640px-heinrich_bär

Heinrich Bär ble født i nærheten av Leipzig i Sachsen den 25. mai 1913. Foreldrene var bønder og den unge gutten tilbragte mye av sin ungdom ute i naturen, og han drømte om å bli skogvokter når han ble stor.

Drømmen om å jobbe i naturen forsvant dog første gangen han fikk se et fly; fra den dagen var det bare pilot som fantes i Heinrich Bärs drømmer. I tenårene begynte han å fly glidefly som mange andre av de tyske flygeressene.

I 1934 ble Heinrich innmeldt i Riksvernet og tjenestegjorde som mekaniker i en motortransport-bataljon. Da det tyske flyvåpenet ble gjenopprettet året etter søkte han om å bli overført til Luftwaffe og ble etter noen måneder utvalgt til å ta pilotutdannelse.

Han ble først trent som transportpilot og kvalifiserte seg som dette i 1937. Et år senere ble han overført til jagerenheten, og etter å ha overtalt befalhavende Douglas Pitcairn begynte han jagerpilotutdannelsen.

Da krigen brøt ut i september 1939 var Heinrich Bär stasjonert ved den franske grensen hvor de skulle beskytte riket mot franske luftangrep. I siste halvdel av september vant Heinrich Bär sin første luftseier; en fransk P-36 Hawk ble den første av mange nedskutte fiender. Da det franske felttoget og slaget om Storbritannia var avklart hadde han vunnet ytterligere 16 luftseire.

Før operasjon Barbarossa ble Heinrich Bär, sammen med sin enhet, overført til østfronten. I løpet av de første to ukene med kamp mot det sovjetiske flyvåpenet vant Heinrich ytterligere ti seire, og for 27 luftseire ble han belønnet med ridderkorset. Drøyt to måneder senere ble han tildelt eikeløv til ridderkorset for 60 seire.

Heinrich Bär ved et nedskutt fiendefly, 1944.
Heinrich Bär ved et nedskutt fiendefly, 1944.

Heinrich Bär ble på østfronten frem til sommeren 1942. Han hadde da kommet opp i 93 luftseire og ble forfremmet til kaptein, og ble som syvende soldat tildelt sverdet til ridderkorset.

Neste stopp for Heinrich Bär ble den nordafrikanske slagmarken. Det kommende året samlet han opp luftseire, og da hans sesjon i Afrika var ferdig var hans seire oppe i 179 stykk. Han ble ved flere tilfeller anbefalt til mottak av briljantene til ridderkorset, men det ble dog avslag hver gang. Ryktet går om at Hermann Göring ikke likte Heinrich Bärs frimodighet og derfor nektet ham briljantene.

Etter kampene i Nord-Afrika mistet Heinrich Bär kamplysten og ble rammet av depresjon. Han ble ansett for å vise feighet ovenfor fienden, ble nedgradert og flyttet til Frankrike. Overfor den stadig mer intensive allierte terrorbombingen av Tyskland fikk han imidlertid snart tilbake kamplysten og fikk også tilbake sin tidligere grad som major.

Heinrich Bär vant sin 200. luftseier da han skøyt ned et amerikansk B-24 Liberator bombefly over Tyskland i april 1944. I januar 1945 ble han forfremmet til oberstløytnant. Like etter forfremmelsen fikk han befal over en jagerenhet som var utrustet med de nye ME-262 jetflyene.

Messerschmitt Me 262A
Foto: USAF museum, Public domain, via Wikimedia Commons

Sine siste luftseire vant Heinrich Bär den 28. april 1945 da han skjøt ned tre amerikanske P-47 og ett britisk mosquitofly. Med disse fire seirene var hans sum oppe i 220 nedskutte fiender, hvorav 16 med jetfly. Heinrich Bärs seire gjør ham til den åttende beste tyske jagerpiloten under krigen, og den nest beste jetpiloten.

Heinrich Bär stred på alle krigens fronter, han fløy flere forskjellige flymodeller og viste seg å være svært dyktig i sin jobb som jagerpilot.

Etter krigen fortsatte Heinrich Bär sin jobb som pilot. Han ble utsatt for en flyulykke og gikk bort den 28. april 1957.