IT Google gjennomfører for tiden tester der ny programvare i nettleseren Chrome overvåker brukerne, uten at de blir informert eller innhenter deres samtykke.
IT-giganten Google tester en ny eksperimentell datateknologi med fokus på annonser, kalt Federated Learning of Cohorts (FloC). Teknologien skal bli et alternativ til tredjepartskakene som er tenkt til å bli faset ut av Google og andre plattformer og erstattes med den nye teknologien.
Når du surfer på internett så analyseres bruken din av Google og fører deg sammen med andre personer med lignende interesser, der formålet er å vise frem lignende type annonser for en viss gruppe.
Google sin egen nettleser Chrome brukes nå under bordet for å sortere brukere i slike grupper der deres data siden skal deles med tredjepartssporere og annonsører på nettet. For testingen av dette har tilfeldig utvalgte bruker blitt valgt ut og de kan bare nekte å delta ved å stenge av for lagring av kaker – såkalte cookies – i nettleseren.
Den ideelle organisasjonen EFF (Electronic Frontier Foundation), som på sin nettside oppgir at deres oppgave er å forsvare folks frihet i den digitale verden, har gjennomført en undersøkelse av blant annet av Chromiums (nettleseren som ligger som fundament for Chrome, Microsoft Edge og Torch) kildekode for å undersøke hva det er som skjer i detaljene.
EFF er sterkt kritiske til at Google gjennomfører sin test uten ens å opplyse brukerne som rammes av testen, og enda mindre innhente deres godkjenning, og mener at det er et «brudd mot brukernes tillit for en teknologi som ikke burde eksistere».
Under testen kjøres begge datateknologiene parallelt, hvilket innebærer at såvel tradisjonelle tredjepartkaker – som den nye teknologien er nettopp tenkt å erstatte – som FloC-ID samles inn. Det innebærer at alle sporere som overvåker og analyserer anvendernes bruk av nettet via kaker, får nå også tilgang til deres FloC-ID.
Ingen europeiske nasjoner deltar for tiden i testen som troligvis kommer til å pågå minst frem til midten av juli.