HISTORIE Den 26. juli 1936 testfløy Ewald Rohlfs Focke-Wulf Fw 61 for første gang, som dermed ble verdens første fungerende helikopter. Fw 61, som den også ble kalt, var et av mange teknologiske underverk som ble oppfunnet i Det tredje riket. Fw 61 er også kjent for at den siste prototypen ble testfløyet i 1938 av Hanna Reitsch i Deutschlandhalle, hvilket var første gang et helikopter ble flydd innendørs. Helikopteret slo flere rekorder og bidro sterkt til utviklingen av det moderne helikopteret.
Den 9. februar 1935 fikk Focke en bestilling fra Reichsluftfahrtministerium (RLM) på en prototyp med navnet Fw 61, som Focke senere refererte til som F 61. Roluf Lucht ved RLM utvidet senere bestillingen til en andre prototyp den 19. desember 1935. Grunnlaget til Focke-Wulf Fw 61 var skroget fra et lett skolefly, Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz, med mange forskjellige modifikasjoner. Professor Heinrich Karl Focke var delvis inspirert av Cierva-gyrokoptrene (C.19 og C.30) som Focke Achgelis, hans bedrift, tidligere hadde bygget på lisens.
Det ble brukt rotorteknologi og stjernemotor på lisens fra det britiske Cierva Autogiro Company. Motoren var en 7-sylindret 119 kW Bramo Sh 14A med en rotordiameter på 7 meter. Helikopterets mål var 7,3 meter langt og 2,65 meter høyt. Vekten lå på 800 kg, med en løftekapasitet på 950 kg. Etter at forbedringer ble gjort kunne det oppnå en makshastighet på 112 km/t, og den normale marsjhastigheten lå på hele 90–100 km/t med en rekkevidde på 230 kilometer. Motoren var plassert i nesen, hvor den drev to eksterne motorer med blader som roterte i motsatt retning av hverandre. Den fremste rotoren var først og fremst for å kjøle motoren ved langsom flyvning eller sveving, men den gav også en viss drivkraft fremover.
Helikopteret ble ikke oppfunnet av én enkelt person, men av flere forskjellige pionerer innen flyteknikken. Av disse bør dog Doktor Heinrich Karl Johan Focke nevnes høyest av alle, ettersom han var den første til å produsere noe fungerende. Iløpet av de kommende tre årene ble flere rekorder satt av testpilotene Ewald Rohlfs, Hanna Reitsch og Karl Bode.
Den 26. juni 1936 fløy Focke-Wulf Fw 61 for første gang. Ved spakene satt Ewald Rohlfs, en 25 år gammel testpilot fra Bremen. Han klarte også å lande helikopteret sikkert ved å redusere gassen og sakte gli ned mot bakken igjen. Flyturen varte i kun 28 sekunder, men det var den første fungerende prototypen i verden. Ett år senere, i 1937, klarte samme pilot å ta farkosten helt opp til 344 meter før han derifra startet landingen ved å redusere gassen.
Den 25. og 26. juni 1937 klarte Rohlfs å oppnå 2439 meter høyde under en tur som varte i 1 time 20 minutter og 49 sekunder på en strekning på drøyt 80 kilometer, samt drøye 122 kilometer over en lukket bane. Hastigheten lå på 16,4 km/t.
Den 25. oktober 1937 klarte Hanna Reitsch å fly 108 kilometer i en rett linje mellom Bremen og Berlin. Den 20. juni 1938 fløy Karl Bode hele 230 kilometer. Den 29. januar 1939 klarte Bode også å slå høyderekorden igjen ved å oppnå hele 3427 meters høyde. Ytterligere offisielle rekorden ble umulig da de allierte maktene erklærte krig mot Tyskland og kastet kontinentet inn i krig.
Hanna Reitsch ble også først til å fly et helikopter innendørs da hun demonstrerte farkostens manøvreringsevner i Berlins Deutschlandhalle i februar 1938, for hvilket hun ble belønnet med en medalje. Reitsch ble den første kvinnen til å fly helikopter, jetfly samt rakettfly, og hun ble belønnet med jernkorset av Adolf Hitler selv. Derfor bør ingen kunne si at et nasjonalsosialistisk samfunn ekskluderer kvinner.
Til tross for den store suksessen til Fw 61 og den store publisiteten som Focke og testpilotene hans fikk ble resultatet aldri noe serieprodusert helikopter, men det forble på eksperimentstadiet, grunnet krigen. Det skal dog ha vært en to-seters sportsversjon av Fw 61 med en sterkere motor, 270 hp Argus AS 10C. Også dette prosjektet ble lagt på is ved krigsutbruddet. Fra og med 1938 hadde Focke allerede planer for et mye mer anvendelig helikopter på gang, Fa 223 Drache og Fa 266.
Kun to fungerende prototyper av Fw 61 ble produsert: V1 D-EBVU som ble testfløyet den 26. juni 1936 av Ewald Rohlfs, samt V2 D-EKRA som sto klar våren 1937.
Focke-Wulf Fw 61 var et av mange teknologiske milepæler som ble oppnådd under Det tredje rikets korte år av fredelig eksistens. I tillegg til helikopteret oppfant de også jetflyet, datamaskinen, moderne raketteknologi og mye annet.