KORONAREPRESSJONEN Erkebiskopen av Canterbury får sterk kritikk fra underordnede i Church of England når han hevder at «den som elsker Jesus og hans neste må la seg vaksineres mot covid».
Den høyeste autoriteten innen Church of England, erkebiskopen av Canterbury, hevder at det å ikke la seg vaksineres mot koronaviruset er i strid med den kristne tro, nærmere bestemt dens «elsk din neste»-prinsippet.
Justin Welby, den øverste biskopen av Church of England mener at vaksinasjon er et «moralsk spørsmål» som, for den rettroende, overgår «personlige ønsker og rettigheter».
Til ITV news sa han tirsdag:
– Det handler ikke om meg og min rett til å velge, det handler om hvordan jeg elsker min neste. Vaksinasjon reduserer risikoen for å bli syk – eliminerer ikke, men reduserer risikoen for å bli syk, og reduserer risikoen for å smitte andre.
Han la til:
– Det er veldig enkelt, så jeg vil si: For å elske din neste som Jesus sa, vaksiner deg, boost deg!
«En synd å ikke vaksinere seg»
På spørsmål om han ser på det som en synd å unnlate å vaksinere seg, svarte erkebiskopen:
– Jeg tenker å begi meg ut på tynn is her og svare: Ja, det gjør jeg!
På spørsmål om han virkelig mener at det ikke finnes noen medisinske forhold der det ikke er synd å nekte å vaksinere seg, svarte Welby at «dette er en annen sak» og antydet at slike omstendigheter må ha blitt konstatert av eksperter.
Jamie Franklin, kirkeassistent for Church of England, kommenterer en uttalelse fra Breitbarts åndelige leder:
«Jeg mener at erkebiskopens kommentarer avslører en total mangel på forståelse av innvendingene mot covid-19-vaksinen, som inkluderer bekymringer om sikkerhet, bekymringer rundt bruken av abortert fostervev i utviklingen av nevnte vaksiner og bekymringer rundt bruken av tvang, skapelsen av syndebukker og forfølgelse av de som anses som motvillige».
Kirkeadjunkten: «Hva slags samfunn vil erkebiskopen ha?»
Franklin legger til:
«Erkebiskopen ser også ut til å være fullstendig ubekymret for fremveksten av en ‘biosikkerhetsstat’ der staten har gitt seg selv makt til å beordre medisinske behandlinger for sine innbyggere, og dermed fundamentalt endret karakteren av forholdet mellom individet og staten».
Kirkeadjunkten, som driver den vaksinasjonskritiske podkasten Irrevend, fortsetter:
«Mange finner det stadig vanskeligere å tro på historien som pumpes ut av regjeringer og mainstream media, og man lurer på hva i all verden som foregår … Erkebiskopens kommentar tar ikke opp noen av disse bekymringene og hans gjentatte bruk av uttrykket ‘elske din neste’ passer dårlig i denne sammenhengen».
«The jab – svaret på alle bønner?»
Welby har lenge vært en høylytt tilhenger av Storbritannias vaksinasjonsprogram og hyllet «the jab» som «et svar på alle bønner» da han tok den første injeksjonen i januar.
Erkebiskopen ble kritisert for sin holdning under nedstengningene, da kirker ble tvunget til å avvise forsamlingsmedlemmer – selv under den hellige påskehelgen.
I april innrømmet dog Welby overfor The Telegraph at han burde ha satset mer på kampen for kirkens rett til å holde åpent.
– Jeg fikk en hel del på skuldrene i begynnelsen… Jeg kjempet ikke hardt nok for å holde kirkene tilgjengelige for i det minste en individuell bønn ved en første nedstengning. Vi bestemte til og med at prester ikke fikk gå inn, og jeg føler personlig at jeg tok feil der. »
Splittet kirke
Mens Church of England generelt motsetter seg innføringen av tvang for kirkegjengere til å fremvise vaksinepass, er det også en bevegelse innad i kirken – så vel som over hele landet – som vil se slike pass kreves overalt hvor mennesker samles.
Kirkens offisielle standpunkt har vært at vaksinepass skulle «drive landet i en retning bort fra prinsippet om kirken som et hjem og et tilfluktssted for alle».
Dette har imidlertid ikke hindret katedralen i Durham fra å utstede et krav om å fremvise enten vaksinasjonsbevis, bevis på bedring fra covid eller et negativt testresultat som er mindre enn 48 timer gammelt – for å kunne delta under årets julegudstjenester i den 928 år gamle katedralen.