Hjem Nyheter Disney forsøker snike seg unna dødsskadeerstatning

Disney forsøker snike seg unna dødsskadeerstatning

USA Etter at en kvinne døde av en allergisk reaksjon etter et besøk på en Disneyworld-restaurant, har Disney bedt om at erstatningssøksmålet fra dødsboet avvises, blant annet ved å henvise til meklingsklausulen i enkemannens Disney+-abonnementsavtale.

Illustrasjonsbilde.

En 42 år gammel kvinne, Dr. Kanokporn Tangsuan, døde i oktober i fjor etter å ha besøkt Raglan Road Irish Pub i Disneyworld i Florida sammen med sin mann og sin svigermor, hvor hun fikk servert mat med peanøtter og melk, som hun var allergisk mot.

Dødsboet, representert ved den etterlatte ektemannen Jeffrey Piccolo, har saksøkt både restauranten og Disney, idet begge hadde gitt gjentatte forsikringer om at restauranten serverte allergenfri mat. Han har nå via sitt advokatteam bedt retten om å avvise et noe underlig argument fra Disney, som hevder at hans Disney+-abonnement fastslår at alle disputter med selskapet eller partnere skal løses gjennom mekling.

Selskapet mener at fordi mannen i 2019 opprettet en Disney+-konto på nett som han senere brukte til å bestille billetter til fornøyelsesparken, samtykket han til løsning av alle disputter via mekling hos en mekler oppnevnt av Disney, inkludert spørsmål om hvorvidt en sak skal være gjenstand for mekling. Selskapet mener videre at representasjoner på Disneys nettsider om at restauranten serverer allergenfri mat ikke impliserer et agensforhold mellom utleier og leietaker.

Mannens advokater hevder dog at det ikke finnes noen tolkning av abonnementsavtalen som støtter forestillingen om at han samtykket på vegne av hans kone eller hennes dødsbo om å mekle angående dødelige skader påført hans kone på en restaurant som befinner seg på land eid av en Disney-fornøyelsespark.

Spørsmålet vil bli behandlet i et rettsmøte den 2. oktober i Orange Circuit Court.