MILJØ Elbilene som skal «redde miljøet» krever store mengder kobolt for sine batterier. Nå har CNN avslørt at det er vanlig at kobolten brytes av barn i Kongos mange gruver.
Kobolten som brukes i elbilenes batterier brytes i Kongo og sendes deretter til Kina hvor den anrikes før den havner i en elbil. Kobolt er en viktig komponent i batteriet og kreves for at elbilproduksjonen skal kunne fortsette.
Nå har CNN avslørt at det er vanlig med barnearbeid i gruvene hvor kobolt brytes.
Kongo som er et av Afrikas største land står for 64 prosent av verdens koboltproduksjon. Kobolten brytes i både store gruver med maskiner og i små gruver. Det er hovedsakelig i små gruver at barn utnyttes til arbeidet.
Det er ikke uvanlig med 24-timersskift for barna i gruvene.
Produsentene av de «miljøvennlige» bilene sier at det er vanskelig å vite om kobolten de kjøper kommer fra en barnegruve, da det vanligvis er umulig å spore hvor kobolten kommer fra.
Produsentene forsøker likevel på forskjellige måter å se til at ingen barn arbeider noe sted i produksjonskjeden.
Det sies dog at det har blitt rapportert om barnearbeid i koboltgruver i minst ti år og at situasjonen snarere har blitt verre på den tiden.