Hjem Nyheter Amerikanske universitetsstudenter blir dummere

Amerikanske universitetsstudenter blir dummere

INTELLIGENS En ny studie stiller spørsmål ved den langvarige oppfatningen av høye IQ-nivåer blant universitetsstudenter. Den gjennomsnittlige IQ for studenter tilsvarer nå den gjennomsnittlige amerikanske befolkningen, ifølge forskerne bak studien.

Studenter ved skolepulten. Foto: Flickr.com (CC BY-NC 2.0 DEED).

En nylig publisert studie utført ved tre forskjellige kanadiske universiteter har stilt spørsmål ved forestillingen om at universitetsstudenter generelt har høyere intelligens. Forskerne har funnet ut at det gjennomsnittlige IQ-nivået blant universitetsstudenter nå er på 102, som også er gjennomsnittet for den amerikanske befolkningen generelt.

Denne overraskende oppdagelsen er basert på en nøye analyse av historiske og samtidige etterretningsdata. Forskerne har identifisert at den tidligere oppfatningen av høyere IQ blant universitetsstudenter stammer fra utdaterte data fra 1940- og 1950-tallet, en periode da bare en liten del av befolkningen hadde tilgang til høyere utdanning.

I en artikkel forklarer forskerne bak studien at:

Endringer i pedagogisk tilgjengelighet og samfunnsdynamikk har ført til at vi nå ser en normalisering av IQ-nivåer blant studenter. Det er en viktig innsikt som utfordrer våre forutinntatte forestillinger om utdanning og intelligens.

Tilpasser samfunnet til IQ-nedgangen

Ifølge studien har det vært en gradvis nedgang i IQ-nivåer hos universitetsstudenter, med en gjennomsnittlig årlig nedgang på 0,2 poeng. Forskerne har ikke gått i dybden på mulige samfunnsmessige konsekvenser av denne utviklingen, men understreker behovet for tilpasning både i akademiske institusjoner og arbeidslivet.

Universitetene bør justere sine læreplaner og faglige forventninger. På samme måte bør arbeidsgivere revurdere hvordan de ser på akademiske meritter når de rekrutterer.

Forskerne understreker også at denne utviklingen kan påvirke selvoppfatningen til universitetsstudenter, ettersom mange tidligere har ansett seg for å tilhøre en intelligenselite. Nå må kanskje denne oppfatningen revideres.

Vi må innrømme at sammenhengen mellom høyere utdanning og høy intelligens ikke lenger er så klar som vi tidligere trodde. Det er på tide med et nytt syn på hva det vil si å være universitetsutdannet i dagens samfunn.