TEKNOLOGI I et lovforslag presentert i det amerikanske senatet ønsker man å få bukt med sosiale mediers bruk av psykologiske knep for å fremme avhengighet.
I forslaget til den nye såkalte sosialmedieavhengighetreduksjonsteknologiloven, tar republikaneren Josh Hawley sikte på «å forby leverandører av sosiale medier å ta i bruk praksiser som utnytter menneskelig psyke eller hjernefysiologi for å vesentlig hindre valgfrihet, [og] å kreve at leverandører av sosiale medier tar skritt for å forebygge risikoen for internettavhengighet og psykisk utnyttelse […]».
Lovforslaget kommer i kjølvannet av den observasjon at mange internettbedrifter, især sosiale medier, har en forretningsmodell som går ut på å fange så mye av sine brukeres oppmerksomhet som mulig, og oppnår dette via design som utnytter psykiske sårbarheter. Fire kritikkverdige praksiser har fått søkelyset rettet mot seg, og kan bli forbudt:
- Uendelig dynamisk lasting av innhold ved rulling.
- Eliminering av naturlige stopp-punkter, idet mer innhold lastes inn av gangen enn hva en typisk bruker ruller forbi i løpet av 3 minutter.
- Automatisk avspilling av musikk eller videoer.
- Utmerkelser knyttet til engasjement på plattformen.
Dette vil blant annet kunne omfatte automatisk avspilling av relaterte videoer på Youtube og såkalte Snapstreaks. Youtubes automatiske avspillingsfunksjon har høstet kritikk de seneste årene etter at barn er blitt henvist til traumatiserende videoer med innslag av tortur, vold og sex.
Videre vil leverandører av sosiale medier pålegges å implementere innstillinger der brukeren kan sette en daglig og ukentlig tidsbegrensing på sin bruk av plattformen. Et mer kontroversielt punkt går ut på at denne tidsbegrensningen automatisk skal nullstilles til 30 minutter daglig på den første dag i hver måned. Dessuten skal brukere jevnlig, samt når de måtte ønske det, få opp et diagram som viser hvor mye tid de har brukt på plattformene per dag, uke, måned, år og plattform, og minst hvert 30. minutt skal det sprette opp en fremtredende boks som viser hvor mye tid brukeren har tilbrakt på plattformene samme dag.
For dem som driver nettsider eller online-tjenester, eller utgir mobilapplikasjoner, et det foreslått et generelt krav om at knapper for aksept eller nekt av betingelser skal være utformet likt med hensyn på størrelse, form og skrift.
Det foreslås også at det opprettes en kommisjon som skal ha oversyn med internettavhengighet og i samråd med helseministeren gi forskrifter som ytterligere forbyr avhengighetsskapende praksiser.
I en tweet melder Hawley at «store teknologifirmaer har omfavnet en forretningsmodell basert på avhengighet. For mye av ‘innovasjonen’ på dette feltet er designet ikke for å skape bedre produkter, men for å fange mer oppmerksomhet ved å bruke psykologiske triks som gjør det vanskelig å se vekk.»
Den 39-årige senatoren fra Missouri har tidligere inngitt lovforslag angående temaer som datasporing, barns privatliv på internett og salg av brukerdata. I mai gikk han hardt ut mot Facebook, Twitter og Instagram, og skrev at «kanskje sosiale medier best forstås som en parasitt på produktiv investering, på meningsfylte forhold, på et sunt samfunn.»