JØDISK LIDELSE Anti-jødisk graffiti ble malt på jødiske objekter under høytiden hanukka.
Mens Londons jøder feiret hanukka kludret en eller flere personer ned omgivelsene i Hampstead og Belsize Park med anti-jødiske slagord som «Jøder gjorde 9/11». Kludderet ble malt på jødisk-eide forretninger og på en synagoge.
Oliver Cooper, som representerer det konservative partiet i Hampstead, har gått rundt i områdene for å dokumentere det antisemittiske kludderet, som er uttrykk for hva han kaller «verdens eldste hat», som likevel til helt nylig har vært «utenkelig» i London.
Kvalm av den antisemittiske graffitien på vegger over hele Hampstead og Belsize Park i dag morges. Alle anstendige mennesker over hele Storbritannia står opp med vårt jødiske samfunn – og vi må sette himmel og jord i bevegelse for å utrydde dette rasistiske hatet, som var utenkelig for bake noen få år siden.
Oliver Cooper oppfordrer alle som oppdager antisemittisme om å snarest rapportere dette til politiet og til det jødiske politiet CST (Community Security Trust), da både London-politiet og CST ser meget alvorlig på slik kriminalitet og samarbeider for å stoppe den.
Hanukka – en feiring av jødisk makt
Hanukka er en form for syntetisk jødisk «jul» som siden 1900-tallet feires i åtte dager for å overgå ikke-jødenes høytid. Hanukka sies feire at jødene knuste de selevkidiske grekernes «forfølgelse» av dem. Konflikten begynte dog som en maktkamp mellom mektige jødiske klaner, spesielt om det selevkidiske høypresteskapet, som også var en maktinstitusjon.
En av de jødiske klanene ga seg på selevkidene, en annen klan allierte seg med selevkidenes konkurrenter ptolemeerne. Senere kom de jødiske makkabeerne til å danne en allianse med romerne mot selevkidene. Den fremmede intervensjonen i denne alliansen ble drevet av jødene selv.
Som vanlig hevder mange jøder at selevkidene hatet jødene uten noe som helst grunn, men før konflikten var selevkidene tolerante mot jødene og behandlet dem godt. Jødenes revolt mot sitt vertsfolk kom da selevkidene forberedte seg til krig mot Egypt. Opprøret innebar et feigt hugg i ryggen på vertsfolket. Den jødiske historikeren Viktor Tcherikover har skrevet: «Opprøret startet ikke som et svar på forfølgelsen [mot jøder]; forfølgelsen kom som et svar på opprøret».