MUSIKK Skribent Arjuna skriver her om Rammeslåtten og dens opphav.
Folkemusikk kommer i mange ulike former, basert blant annet på tidsperiode, det geografiske området hvor formen oppsto, og menneskenes, individenes, ønske om å uttrykke seg kunstnerisk på ulike måter. Et kunstnerisk uttrykk tiltaler en type personlighet, og et annet tiltaler andre. Vanligvis lar de ulike uttrykkene seg lett bestemme opphavet til, når og hvor de utviklet seg, og i hvilken kontekst, men én form har bydd på utfordringer i så måte. Dette gjelder formen som går under betegnelsen «Rammeslått» – en ekstatisk, mystisk slått som frembringer transe, både for utøver, så vel som for tilhørere/dansere. I legendene ble rammeslåttene formidlet av Djevelen selv, men mer sannsynlig har de om mulig et mer fantastisk opphav, viser nyere forskning.
Av rammeslåttene er det få som har overlevd, fire er tallet som oftest blir gjengitt, men dette er noe uklart da de inngår i musikksykluser og de kan være vanskelig å differensiere. Etymologisk er betegnelsen hentet fra norrønt og man mener nå at dette ikke er tilfeldig. En av Norges og verdens fremste kapasitet på fagområdet, Hallvard T. Bjørgum, mener slåttene kan spores til Odin og æsene, og til før-kristen tid. Thor Heyerdahl, som Snorre Sturlasson, mente som kjent at Odin var en historisk person, krigerhøvding og sjaman, som sammen med æsene levde rundt nåtidens Azov, i munningen til Azov-sjøen, ved Svartehavet, eller litt lengre sør, i dagens Aserbajdsjan. De ble imidlertid etter hvert fordrevet nordover av romerne. For vikingene var Odin likevel utelukkende en Gud. Bjørgum har blant annet studert folkemusikken i denne regionen og finner likhetstrekk. Han mener da at rammeslåttene hadde en sjamanistisk funksjon, noe som kan settes i forbindelse med Odin som sjaman og krigerhøvding. Transeliknende musikk har som vi vet vært brukt til å egge soldater i krig, og dette er en plausibel forklaring.
Odin er en Dionysisk kraft; en ekstatisk, irrasjonell, mystisk kategori, noe som gjør Odin til den ypperste i krig. Gitt at Heyerdahls teorier og Snorres nedtegnelser er riktige er det dermed ikke til å undres over at denne ga opphavet til en ekstatisk musikk – en musikk som kan akkompagnere også dagens krigere, æsenes etterkommere, Odins folk.
Nedenfor kan man høre noen eksempler på rammeslått.