Hjem Nyheter Globalt Israel setter av 1.5 milliarder kroner ekstra til påvirkningskampanjer

Israel setter av 1.5 milliarder kroner ekstra til påvirkningskampanjer

SIONISME Israel har satt av 1,5 milliarder kroner ekstra neste år for å bedrive internasjonale påvirkningskampanjer, også kjent som Hasbara, dette kommer i tillegg til den faste summen disse aktivitetene er tilgodesett hvert år.

Amerikansk universitetsområde. Foto: Kefr4000, CC0, via Wikimedia Commons.

I en periode preget av mer kritikk mot Israel enn vanlig har regjeringen i landet altså satt av 1.5 milliarder kroner ekstra til ulike påvirkningskampanjer verden over. Dette kommer da i tillegg til omtrent 300 millioner kroner som ligger der fast fra før, øremerket til dette formålet. Offisielt er dette omtalt som PR, Public Relations, men på hebraisk er det referert til som Hasbara: en metode for Israel og dets støttespillere å utbre et positivt bilde av Israel.

Hasbara-kampanjene er underlagt det israelske utenriksdepartementet og det er utenriksminister Gideon Saar som skal forvalte rekordbeløpet. Han har ennå ikke publisert noen detaljert plan for hva pengene konkret skal benyttes til, men han har gitt noen generelle indikasjoner. Overordnet skal dette brukes til «å påvirke holdningene i den utenlandske pressen og på sosiale medier». Saar har imidlertid nevnt de amerikanske universitetsområdene («campuser»), som opplevde store anti-israelske demonstrasjoner i 2024, som gjenstand for særskilt fokus. Den uspesifiserte aktiviteten til Israel der vil bli «koordinert med amerikansk-jødiske grupper» heter det i en offisiell uttalelse fra det israelske utenriksdepartementet.

– Israels innsats med Hasbara og krigen om sinnene har lenge ikke fått de verktøyene det trenger, det er jeg bestemt på å endre. Hver shekel gitt til dette er en investering, ikke en utgift, og vil styrke Israel og dets posisjon i verden, hevder Saar til den Israelske avisen Maariv.