GAMMELMEDIA Sveriges Radio forlater den sosiale medieplattformen Twitter etter å ha blitt merket som «offentlig finansiert». Tidligere har BBC fått samme stempel, men etter å ha mast på Twitter og Elon Musk ble stempelet trukket tilbake.
Etter 12 år på Twitter velger nå Sveriges Radio å forlate plattformen. Mediehuset oppgir at det ikke lenger gir det man vil ha i form av samtale med publikum og konverteringer. Samtidig har man notert tidens turbulens rundt plattformen og dens påvirkning på foretakets kapasitet til å håndtere eksempelvis falske kontoer, bots, desinformasjon, hat og trusler.
Nesten samtlige kontoer kommer til å stenges ned, men «Ekot» og «Sveriges Radio» kommer til å gjenstå, dog merket som inaktive. Dette gjøres for å ha fortsatt eierskap slik at andre ikke skal kunne bruke dem.
Denne uken kom beskjeden om at Twitter har markert svensk offentlig kringkasting som «offentlig finansierte» medier. Merkingen innebærer at et lite symbol dukker opp under kontoens navn som tydeliggjør at mediet det gjelder tar imot lisenspenger, individuelle bidrag, offentlig finansiering eller kommersiell finansering. Etter det meddelte Utbildningsradion at man skulle se over sitt nærvær på Twitter.
Men ifølge Christian Gillinger, sjef for sosiale medier på Sveriges Radio, påvirket ikke merkingen beslutningen om å forlate plattformen. Beslutningen ble fattet før merkingen, og SR har ingen synspunkter på merkingen så lenge etiketten er korrekt.
Tidligere har amerikanske National Public Radio og TV-selskapet Public Broadcasting Service fått samme merking og valgt å forlate plattformen. BBC ble også stemplet, men etter en kritikkstorm ble det endret fra «regjeringsfinanisert media» til «offentlig finansiert media».
SVT, SR og UR finansieres av en offentlig kringskastingsavgift som samles inn via skatteseddelen.
Oppdatering 2023-04-19: NRK har i skrivende stund ikke blitt merket som «offentlig finansiert media».