PEDOFILI Det stormer rundt Balenciaga etter en fotokampanje som gir inntrykk av å være en tynt tilslørt promotering av seksualisering av barn.
Det spanske motemerket Balenciaga har havnet i kontrovers etter at de slapp en reklamekampanje som inneholdt små barn som holdt teddybjørner ikledd BDSM-utstyr. Motemerket var sist i nyhetene da de kuttet sine kommersielle bånd til Kanye West etter at den amerikanske rapperen kritiserte jødisk makt i USAs medieindustri.
Reaksjonene lot ikke vente på seg på Twitter:
Balenciaga using photos of little girls playing with teddy bears dressed in bondage gear on their website. Lovely. pic.twitter.com/mYnt0CJuif
— Slarty Bartfast (@DatCatDer) November 20, 2022
En profilert youtuber kjent som «Shoe0nhead» påpekte at kampanjen også inneholdt bilder av tilsynelatende bevisst dårlig skjult rettsdokumenter fra rettsaken United States v. Williams i den amerikanske høyesteretten som vedrørte barneovergrepsmateriale, bedre kjent som «barnepornografi»:
the brand "Balenciaga" just did a uh….. interesting… photoshoot for their new products recently which included a very purposely poorly hidden court document about 'virtual child porn'
— shoe (@shoe0nhead) November 21, 2022
normal stuff pic.twitter.com/zjMN5WhZ0s
Balenciagas motiver for å inkludere disse dokumentene i reklamekampanjen er uklare, men det har ført til spekulasjoner om at det var et stunt ment for å promotere pedofili. Den ledende fotografen bak kampanjen, Gabriele Galimberti, skal ha hevdet bildene var en del at prosjektet «Toy Stories», som avbilder barn med sine leker fra over 50 land fra et «mangfoldighetsperspektiv». Han er dessuten kjent for bildeserien «The Ameriguns», som kritiserer amerikansk våpenkultur.